Berlingske Business

EU: Bulgarien accepterer vilkår for at blive en del af euroen

EB
Euroen har kurs mod at få et nyt medlem i form af Bulgarien. Foto:

Eurozonen og Bulgarien er blevet enige om de vilkår, som landet skal leve op til, for i sidste ende at kunne blive en del af den fælleseuropæiske valuta, euro.

Eurozonen og Bulgarien er blevet enige om de vilkår, som landet skal leve op til, for i sidste ende at kunne blive en del af den fælleseuropæiske valuta, euro.

Det skriver The Financial Times.

Finansministrene i eurolandene og også den danske centralbankdirektør diskuterede torsdag udsigterne for, at Bulgarien i første omgang kan blive en del af ERM 2-aftalen med Den Europæiske Centralbank (ECB), fremgår det af en meddelelse.

Det er et system, som blandt andet er med til at gøre et land klar til at træde fuldt ind i euroen. Systemet betyder, at landets valuta skal følge udviklingen i euroen, og det er det samme valutasamarbejde, som Danmark, der altså fører en fastkurspolitik over for euro, er en del af.

Betingelserne inkluderer blandt andet, at Bulgarien skal indtræde i bankunionen, og det kræver først, at der gennemføres nogle finansielle reformer, og at der etableres et styrket samarbejde med Den Europæiske Centralbank, skriver The Financial Times. Derefter skal bankerne bestå en stresstest og en kvalitetsvurdering, der foretages af ECB.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen