Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Erhvervslivets opsving mærkes i bilsalget

BMW-GERMANY/
Foto:

Nye tal for bilsalget viser, at vores lyst til at købe ny bil er i fremgang, men tallene er ikke lige så gode, som bilbranchen oplevede i rekordmåneden marts.

Danskerne køber flere og større biler. Det er fortsat tendensen i april måned, som dermed bygger videre på det fine 2015, som bilbranchen har.

April måned var 14 procent under marts’ bilsalg, som da også var helt forrygende ifølge branchen selv. Når man sammenligner med samme måned sidste år, er de 20.077 solgte biler i den foregående måned 5,8 procent bedre. Det er ifølge brancheorganisationen De Danske Bilimportører et tegn på, at samfundet generelt tænker gladere tanker om fremtiden.

»Vi betragter tallene som et klart tegn på fortsat optimisme i samfundet som helhed, og specielt som et utvetydigt tegn på større aktivitetsniveau i erhvervslivet. Ligeledes bekræfter april måneds indregistreringer tendensen for de forskellige størrelser biler – at danskere fortsat køber lidt større biler,« siger Gunni Mikkelsen, administrerende direktør for De Danske Bilimportører.

aaa

Personbilssalget er ikke vildt prangende, men der blev solgt 2,8 procent flere end i april 2014, så der er beskeden fremgang. Det er dog biler til erhvervsbrug, der trækker læsset. På kategorierne varebiler steg salget med over 23 procent, og for lastbiler steg salget med hele 50 procent i forhold til april 2014. På lastbilssalget skal det selvfølgelig siges, at der sælges meget færre styks end personbiler, så der skal ikke nær så mange salg til, før den procentvise stigning ser flot ud. Økonom bakker De Danske Bilimportører op i deres fornemmelse for bedre tider.

»Bilsalgstallet kan være en indikation om, at forbruget som helhed er på vej opad. Vores forventning er, at forbruget snart ikke længere vil være noget, der trækker væksten i Danmark ned. Men der er stadig ikke udsigt til, at det bliver noget, der for alvor trækker op, heller ikke med dagens tal,« lyder den forsigtige - men positive - melding fra Las Olsen, privatøkonom i Danske Bank.

Tesla

Der blev i april solgt 448 lastbiler og 2.663 varebiler, mens der blev solgt 16.966 personbiler. Indtil videre har tendensen i år været, at danskerne går fra A-klasse-biler til B-klasse. Eller fra B-klasse til C-klasse. A-segmentet, som er de helt små bil som VW Up og Toyota Aygo, var sidste år de næstbedst sælgende biler, men nu er de rykket ned på tredjepladsen.

Derimod er C-klassebiler, som kan være biler som Peugeot 308 eller Ford Focus, i stadig stigning. C-klassen er steget betydeligt siden sidste år, og de lidt større biler er nu den anden mest solgte bilklasse med 22 procent af alle solgt biler. Det kunne tyde på, at den danske forbruger har fået lidt flere penge i hænderne, eller at tilliden til økonomien er større, og derfor tør forbrugerne at investere i en lidt større bil end ellers.

S: Trængslen på vejene får folk ud af bilerne om få år

»Vi mener salgstallene klart udtrykker, at mange købere har et behov, som i større grad matches af biler i C-segmentet. Dette er i øvrigt det segment, hvor vi finder Europas mest solgte bil - den lidt større bil med god plads også til fem personer, men som også kan være ganske udmærket økonomisk set mht. brændstoffet,« siger direktør for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen