Berlingske Business

Erhvervslivet vil betale for lavere skat på arbejde

Erhvervslivet vil betale for lavere skat på arbejde - 1
Foto:

Der er vilje til at betale en del af regningen, hvis skatten på arbejde bliver sat ned.

Dansk Industri er indstillet på, at erhvervslivet skal være med til at betale for at sænke skatten på arbejde, sådan som Skattekommissionen vil lægge op til i sit udspil til skattereform, der offentliggøres om en uge. Det skriver Politiken lørdag.

"For os og for vores medlemsvirksomheder er det allerstørste problem de meget høje danske marginalskatter. Derfor er lavere skat på arbejde helt afgørende, og derfor har vi tilsluttet os, at man må finde finansieringen ad andre veje", siger direktør Tine Roed, Dansk Industri (DI), til Politiken.

"Der skal selvfølgelig være en fornuftig balance. Men det helt afgørende for DI er at få fjernet mellem- og topskatten".

Nye grønne afgifter
Skattekommissionen vil både pålægge virksomhederne nye grønne afgifter og luge ud i erhvervsstøtteordninger. Ifølge Politikens oplysninger lægger kommissionen op til at sende en regning til erhvervslivet på op mod ti mia. kroner.

Og når regeringen i slutningen af februar kommer med sit eget skatteudspil på grundlag af Skattekommissionens betænkning, vil der også være en regning til erhvervslivet, erfarer Politiken fra flere centrale ministre.

"Erhvervslivet efterspørger jo i høj grad, at vi sænker skatten på arbejde. Jeg er enig i, at den høje skat på arbejde er et problem, som vi skal løse. Det kræver mange penge på bordet, og så kommer vi til at finde pengene forskellige steder, og jeg kan bestemt ikke udelukke, at erhvervslivet også kommer til at betale. Jeg vil gerne være med til at løse deres problem, men så må de også regne med, at de kommer til at betale en del af regningen", siger Venstres skatteordfører Torsten Schack Pedersen til Politiken.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen