Berlingske Business

Erhvervsliv betalte mere selskabsskat trods lavere sats

Skat kaster millioner i skattely-projekt Skat får kritik for at
ARKIVFOTO. Foto:

Statens indtægter på selskabsskatten steg ifølge Danmarks Statistik med 3,2 procent i 2014.

København: Selv om selskabsskattesatsen for 2014 blev nedsat med et halvt procentpoint til 24,5 procent, steg statens indtægter alligevel på den konto.

Det viser tal fra Danmarks Statistik, der har opgjort de samlede indtægter fra selskabsskatten forrige år til 55,8 milliarder kroner.

Det svarer til en stigning på 3,2 procent i forhold til året før. Det er samtidig det højeste niveau siden finanskrisen og det næsthøjeste nogensinde. Kun i 2006 var indtægterne større.

Dansk Industri ser tallene som et tegn på, at der er kommet yderligere gang i hjulene og minder i den forbindelse om, at selskabsskatten kun er toppen af det isbjerg, der udgør erhvervslivets bidrag til statens indtægter.

Danish Kroner

Interesseorganisationen har selv opgjort de samlede skatter og afgifter, som erhvervslivet årligt betaler, til at være 480 milliarder kroner.

- Debatten om selskabsskat overser ofte, at erhvervslivet bidrager med meget andet til samfundet.

- Selskabsskatten betaler virksomhederne jo af deres overskud. Inden da har de betalt store beløb i form af afgifter på for eksempel energi, ligesom de betaler løn til medarbejderne. Det kaster yderligere afgifter af sig, siger vicedirektør i DI, Kent Damsgaard.

Danmarks Statistiks opgørelse viser, at 30 procent af de registrerede selskaber havde overskud i 2014. Det er tre procentpoint flere end i 2013.

pelle dragsted

Samtidig faldt det samlede underskud for de virksomheder, der havde røde tal i regnskabet, med fire procent fra 40,5 milliarder kroner til 38,9 milliarder.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen