Berlingske Business

Erhvervschefer øger fokus på kapital

De lokale tilbud om rådgivning til iværksættere sætter i disse tider ekstra fokus på, hvordan man får nye værktøjer til at hente nødvendig kapital til sin virksomhed.

Kampen om at få fingre i nye medarbejdere - kombineret med iniativer til at sætte yderligere skub på væksten.

Sådan lød udfordringerne typisk for blot et års tid siden, når iværksættere ønskede at trække på hjælp og adgang til nye værktøjer lokalt hos kommunernes erhvervsservices.

Den finansielle afmatning har imidlertid givet anledning til et behov for hjælp på nye områder. Flere steder i kommunerne bliver der i disse tider skruet op for fokus på at klæde iværksætterne bedre på til at få adgang til kapital.

Sådan lyder det fra en række erhvervschefer, som ErhvervsBladet.dk har været i kontakt med.

- De ideer, som blev udviklet for bare et år siden, og som er blevet udviklet lige efter bogen i forbindelse med iværksætterforløb og værktøjer til at udarbejde en kvalificeret forretningsplan med fokus på vækst, har et langt større problem i dag. Nemlig at de ikke kan få adgang til den kapital, de forventede, lyder det fra direktør i Bornholms Erhvervscenter Lene Grønning. Hun peger på, at rollen som rådgiver er forandret markant på kort tid. Lige nu lyder udfordringen på at omskole sig til finansielle rådgivere, der har fokus på at hjælpe iværksætterne med at søge alternative veje til finansiering.

Alternative kanaler

Flere af erhvervscheferne peger netop på, at udfordringen i forhold til at skaffe kapital til udvikling af virksomheden, har fået større fokus i dagligdagen.

Det er blandt andet tilfældet i Vejle Erhvervsudvikling.

- Det er sværere at gøre finansverdenen interesseret i din idé – og få en kassekredit. Vi lægger os ekstra i selen for at hjælpe med forretningsplanen og kontakten til banken og arbejder for at finde business angels. Dem findes der heldigvis stadig nogle af, siger erhvervschef i Vejle Erhvervsudvikling Mogens Toft.

At adgangen til ny kapital og udvidelse af eksisterende kreditter er blevet langt vanskeligere de seneste måneder, ikke mindst for iværksættere og små virksomheder, har da også fået flere af slagsen til at søge nye veje i håbet om at hente kapitalindsprøjtning til virksomheden. Vækstfonden har eksempelvis i 2008 da også oplevet langt flere ansøgninger fra iværksættere, der er på jagt efter kapital, end tidligere.

I Horsens peger erhvervschef Torben Busk ligeledes på, at det er tid til at justere i indsatsen over for iværksætterne.

- Vi foretager justeringer således, at der skrues op for kapitalformidlingsdelen. Når vi sidder med gode projekter, som ikke har held med at gå til pengeinstitutterne, vil vi i større omfang bruge tid på at hjælpe dem med at skaffe finansiering ad andre veje. Vi har et godt netværk til investorer og business angels, som har kapital og kan formidle kontakten, siger Torben Busk, der også er formand for Dansk ErhvervsFremme, som er talerør for de lokale erhvervsråd, erhvervskontorer og de fem regionale væksthuse.

Lær af hinanden

Dansk ErhvervsFremme arbejder ud fra en ny såkaldt »best practice« strategi, der går ud på at fremhæve de bedste eksempler og modeller for rådgivning rundt omkring i landet.

- Det er vigtigt, at man ikke skal opfinde den dybe tallerken alle steder. Det handler om at lytte til andres erfaringer og vurdere, om det også kan virke i andre dele af landet. Den proces sker løbende rundt omkring i landet for at opnå og fastholde den sammensætning af tilbud, som virker bedst, siger Torben Busk.

Netop at holde fast i de indsatsområder, som man i den enkelte kommune eller region har erfaret virker, er da også særdeles vigtigt, vurderer Kent Nielsen, der har fulgt udviklingen blandt de danske iværksættere siden midten af 1990’erne og er stifter af analysevirksomheden eStatistik.dk.

- Det er naturligvis meget vigtigt, at man i de enkelte kommuner har skarpt fokus på, hvilke nye udfordringer virksomhederne i netop den del af landet står over for nu - og at forsøge at hjælpe dem videre. Men det tager tid at få opbygget kompetencer ude i virksomhederne - eksempelvis med vejledning om eksportmulighederne. Og her er det altså vigtigt at fastholde fokus på de modeller, hvor man faktisk allerede har haft succes med at styrke kompetencerne hos iværksætterne, siger Kent Nielsen, stifteren af eStatistik.dk, som i en analyse i oktober 2008 baseret på en række særkørsler fra Danmarks Statistiks iværksætterdatabase, kunne konkludere, at der er kommet gang i væksten i de danske iværksættervirksomheder.

Det er i høj grad de internationalt orienteret iværksættere, der er det vækstmæssige lokomotiv. Ud af omkring 13.600 iværksættere fra 2002 var omkring 7.700 stadig i live i 2007 og havde en gennemsnitlig omsætning på knap fire millioner, mens en lille gruppe på omkring 800 eksportører havde en gennemsnitlig omsætning på 13,5 millioner kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen