Berlingske Business

Er Amazon en velgørende organisation?

Er Amazon en velgørende organisation? - 1
En medarbejder på Amazons tyske centrallager i Bad Hersfeld i gang med at sende pakker ud til kunderne. Foto:

Apple kom i sidste uge med et solidt overskud og blev straffet. Amazon kom i denne uge med et sløjt overskud og blev belønnet. Hvorfor accepterer investorerne, at Amazon sælger til kostpris?

SANTA FE: En analytiker betragtede Amazons regnskab og markedets reaktion – og han konstaterede:

»Bestil staniol hos Amazon og lav en staniolhat ... det er gakkelak.«Og Rip Empson fra Techcrunch har ret. I den normale verden af profit og price-earning er vi i en alternativ virkelighed. Verdens største online-virksomhed kom onsdag med et regnskab, som efter enhver tyngdelov var et sløjt regnskab:Amazon omsatte for 21 mia. dollar og havde et overskud på 97 mio. dollar. Det svarer til, at virksomheden kører med en profit på 0,5 procent, et fald på 45 pct. Eller sagt på en anden måde og på dansk: For hver gang, Amazon sælger for en krone, tjener virksomheden kun en halv øre.Det er de facto at sælge til kostpris.Som den økonomiske blogger Matt Yglesias fra Slate noterede: »For mig at se er Amazon en velgørende organisation, som investorer kører til fordel for forbrugerne ... Amazon sælger produkter til priser, som synes umulige, fordi de er umulige. Man kan ikke lave penge på den måde.«

Tavshed og ikke-svar

Det gør Amazon heller ikke, påpegede analytikeren Tyler Durden fra ZeroHedge i går. Han knuste regnskabet og påpegede, at Amazon netto har negativ markedsværdi i forhold til indtjening – og ledelsen nægtede ved regnskabsaflæggelsen at besvare kritikken. Når analytikere ville vide, hvordan e-bøger påvirkede regnskabet, så nægtede økonomichef Tom Szkutak at svare, og når de spurgte til det globale marked, fik de et ikke-svar. Fra nøgletal til »ingen kommentarer« ville det få nakkehårene til at rejse sig, hvis der var tale om en hvilken som helst anden virksomhed.

Så hvad gjorde aktiemarkedet?Købte Amazon-aktier som om de var gær. Ikke fordi aktien er billig – den satte rekord i sidste uge – men efter regnskabet steg den med yderligere 11 procent.Sammenlign det med Apple, som i sidste uge kom med et regnskab, der viste ikke bare en sund profit, men også en ditto sund sammenhæng mellem omsætning og afkast. Apple rapporterede en kvartalsomsætning på 54,5 mia. dollar og et overskud på 13,08 mia. dollar, 25 øre i profit for hver krone, og det førte til et mindre paniksalg. Det var for lidt, vurderede markedet.

En mindre genistreg

Så hvorfor kan Amazon slippe af sted med et forkølet kvartalsregnskab, og endda få optur på det, mens Apple bliver straffet for et fornuftigt regnskab? Fordi Amazon har begået en mindre genistreg og solgt Wall Street på virksomhedens alternative virkelighed – at der kun er én ting, der betyder noget, nemlig at kunderne er glade, og at der er mange af dem, som Amazons chef og stifter, Jeff Bezos, sagde ved regnskabsaflæggelsen.

Amazons omsætning er på fem år tredoblet og befinder sig, hvor verdens største detailkæde, Wal-Mart, var i 1990erne, og der er ingen grænser for vækst. Når en virksomhed sælger til kostpris, så kan konkurrenterne per definition ikke være med, fordi de ikke befinder sig i den alternative virkelighed og bliver straffet – jævnfør Apple – hvis ikke de leverer gode nøgletal.Amazon er så aggressiv på pris og på markeder – og på teknologi – at Amazon vil ende med at gøre ved andre konkurrenter, hvad virksomheden allerede i USA har gjort ved bogkæden Borders – lukke dem – og når det sker, kan Amazon begynde at skrue op for prisen, og hvis volumen er stor nok, så vil bare én procent mere i profit være astronomisk.Det er den filosofi, som Amazons ledelse har solgt til investorerne, og som investorerne køber til alt andet end kostpris.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen