Berlingske Business

Energiminister mangler penge til at indfri afgiftsdrøm

Stod det til Lars Chr. Lilleholt (V), blev der skåret kraftigt i elafgifterne. Men finansieringen halter.

Det er svært for energiminister Lars Chr. Lilleholt (V) at være uenig med vismændene, hvad angår afgifterne på strøm herhjemme.

Økonomerne peger i deres seneste miljøøkonomiske rapport på, at der ligger en samfundsgevinst på 1,8 milliarder kroner og venter, hvis man skærer elafgiften med 70 procent.

Samtidig vil miljøet få gavn af, at flere som en konsekvens vil skifte til vedvarende energikilder.

- Jeg drømmer om, at elafgiften skal på et helt andet niveau, end vi har nu.

- De energiafgifter, som vi har i dag, er lavet i en helt anden tid end den, vi lever i nu.

- Dengang handlede det mere om at få penge i statskassen, end det handlede om at skubbe på den grønne omstilling, siger Lars Chr. Lilleholt (V).

Og netop statskassen er den store udfordring i regnestykket. Vismændene tager udgangspunkt i, at det lavere provenu skal hentes via forhøjede personskatter.

- Alle diskussioner ender jo i, hvordan vi fordeler skattebyrden, og hvordan finansierer vi vores velfærdssamfund.

- Som minister har jeg derfor en bunden opgave i at finde pengene, hvis jeg vil sænke en afgift. Og der ligger personskatten ikke lige for, siger Lilleholt.

Han glæder sig derfor til at høre energikommissionens bud på et fremtidigt afgiftssystem på energiområdet.

- Inden for de kommende måneder får vi en tilskuds- og afgiftsanalyse, der viser, hvordan vores energiafgifter spiller sammen.

- Og så får vi et bud på, hvordan vi indretter dem så smart som muligt, siger Lars Chr. Lilleholt.

Nogen endelig deadline for kommissionens rapport foreligger ikke.

- Men det bliver i hvert fald inden sommerferien, siger ministeren.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen