Berlingske Business

En velgører i modvind

starbucks
Howard Schultz har gjort Starbucks til en verdensomspændende kaffekæde, der går op i at give de ansatte aktieoptioner og sygeforsikringer.

Han er én de iværksættere, USA er mest stolt af. Men på det seneste har Howard Schultz og hans forretning Starbucks fået ridser i lakken.

Det er kun få år siden, at social ansvarlighed for alvor blev hypet i dansk erhvervsliv, men for kaffekæden Starbucks har det nærmest været en del af virksomhedens DNA lige siden begyndelsen i 1980erne.Kæden stod som en mere eller mindre modsætning til andre store internationale koncerner som eksempelvis Ryanair og McDonalds, der længe var mest kendt for skatteunddragelse, fedme og andre dårligdomme. Men de seneste måneder har omtalen af den vidtforgrenede kaffekæde og dens direktør Howard Schultz fået en noget anden klang.

Skattesag og republikanske idéer

Den i dag 59-årige direktør kom i vælten i efteråret, da nyhedsbureauet Reuters kunne fortælle, hvordan Starbucks stort set ikke har betalt skat i England i tre år på trods af en omsætning for omkring 1,2 mia. pund. Ligesom dansk erhvevsliv fornylig forsvarede sig med, at underskud på grund af investeringer fritager dem fra skat, måtte Howard Schultz på banen med en lignende historie.Starbucks har efterfølgende ændret praksis efter pres fra kunderne, men direktøren kom igen i vælten blandt især demokratiske vælgere, da han i forbindelse med USAs paniske budgetforhandlinger anklagede politikerne for ikke at ville løse gældsproblemet og gengav republikanske argumenter. Ikke just toner, de fleste hidtil har forbundet ham med.

Fra baggårdsbarn til millionær

For er der noget, Howard Schultz har været optaget af udover sin forretning, så er det samfundsaktiviteter på tværs af klasseskel. Selv voksede han op under trange kår i 50ernes New York, hvor han blandt andet fandt trøst i sporten. På grund af sine atletiske evner fik han som den første i familien et legat til et universitet i Michigan. Efter eksamen i 1975 arbejde han i nogle år som sælger, før han i 1981 opdagede en lille kaffeforretning med navnet Starbucks i Seattle. Schultz blev så fascineret af forretningen, der dengang kun solgte bønner og maskiner, at han fik job som marketingsdirektør. Få år senere startede han sin egen kaffebar og købte senere Starbuck af dets oprindelige ejere. Og fra starten gjorde han det klart, at han ville opbygge en forretning med »sjæl«, ligesom de ansatte også skulle have en omfattende sygeforsikring, også til deres ægtefæller, og aktieoptioner. Desuden var alle butikker i modsætning til andre kæder som eksempelvis 7Eleven ejede af selskabet.»Mine ansatte skal behandles med respekt i modsætning til min far, som ikke fik hjælp og måtte klare sig selv som syg,« har Howard Schultz tidligere udtalt.

Verdensherredømmet fortsætter

Hans opvækst med sporten betød også, at han købte basketball-holdet Seattle SuperSonics i 2001 et eventyr, der dog endte med et salg fem år senere, som betød, at holdet rykkede til en anden by og fik hans popularitet i hjembyen til at styrtdykke i en periode.?Måske det var første tegn på, at penge og succes muligvis har fået Schultz til at glemme sin fortid og ønske om sjæl i alt, hvad han foretager sig. Det kan vi kun gætte på. Foreløbig har det dog ikke for alvor hindret ham i at fortsætte vejen mod verdensherredømmet med sin første Starbucks-butik i Indien, som føjer sig til de over 60 lande, Schultz’ forretning i dag er tilstede i.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen