Berlingske Business
14:22Europæiske aktier tilbage i det positive spor

Emballageindustri er imod afbrænding af returpapir

En miljøpolitik, der tillader afbrænding af dele af indsamlet returpapir, vil undergrave store dele af dansk og europæisk

miljøpolitik.



- Og vi, der har bidraget til papirindsamling og genanvendelse, vil sidde tilbage med en underlig smag i

munden, siger direktør Peter Huntley, Emballageindustrien.



Hans udmelding er rettet mod Institut for Miljøvurdering

(IMV), der i en rapport foreslår at afbrænde en mindre mængde indsamlet returpapir.



Det kontroversielle forslag

er lanceret af instituttets direktør Bjørn Lomborg.



Forslaget tager afsæt i afbrænding af fem pct.

af det indsamlede returpapir i perioden 1996-2000.



IMV påpeger, at der er forskellige kvaliteter af returpapir, hvoraf blandet

papir har den laveste markedsværdi. Markedsprisen for det var i gennemsnit 100 kr. pr. ton i 1996-1999.



Til sammenligning

koster den tilsvarende mængde energi i kul 150 kr. IMV konkluderer, at der kunne spares 50 kr., hver gang et ton papir blev brændt

og erstattede kul, og samtidig er afbrænding af papir CO2 neutralt. Men helt så enkelt forholder det sig ikke, mener Peter

Huntley. Han advarer Bjørn Lomborg mod at ødelægge et godt miljøprojekt ved sætte økonomi

og miljø op mod hinanden. Han anser Lomborgs rapport for at være farlig for både den danske miljøpolitik

og for danskernes miljøbevidsthed.

Prisforskydninger

- Rapporten tager kun udgangspunkt i fem pct. af det indsamlede returpapir.

Der tages ikke hensyn til, hvordan afbrænding af de fem pct. kan skade genanvendelsen af de resterende 95 pct. returpapir. Der

er næppe tvivl om, at kraftvarmeværker vil betale mere for papir til afbrænding, end det kan indbringe ved genbrug.

Derfor vil prisdannelsen på returpapir gå på tværs af markederne. Forslaget om at afbrænde fem pct.

kan virke harmløst, men der er risiko for, at miljømæssige og kommercielle forskydninger antager et langt større

omfang, pointerer Peter Huntley.



Han mener, det er let at lave forretning efter Lomborgs model, men det tjener ikke en samlet

miljøpolitisk interesse.



Hvis Institut for Miljøvurdering ser det som sin rolle at påpege kommercielle alternativer

til danske og europæiske miljøinvesteringer og forsøg på at gennemføre øget bæredygtighed

i samfundet, vil Bjørn Lomborg få let spil, da satsning på bedre miljø ikke altid giver overskud, erkender

Huntley.

Miljømæssig gevinst

Overordnet set er der ikke tvivl om, at der kan opnås en væsentlig miljøgevinst

ved at genbruge papir i stedet for at fremstille papirmasse fra nyt træ.



- Der spares jo energi til at udskille cellulose

fra træet, da det allerede eksisterer i genbrugspapiret. Og sparet energi giver en mindre miljøbelastning - så

enkelt er det. Men Lomborg har åbenbart en anden opfattelse. Hans synpunkt betyder, at afbrændt papir skal erstattes af nyt,

og derfor er vores (emballageindustriens, red.) energibetragtning mellem nyt papir og genbrugspapir relevant, siger Peter Huntley.



Genbrug

af papir forudsætter, at der ikke anvendes urimelige ressourcer på indsamling af returpapiret.



Af samme grund vil

næppe alt papir blive genbrugt, tilføjer Peter Huntley.

Nødvendigt forbud

Han forklarer, at emballagebranchen

i mange år har haft en aftale med miljømyndighederne herhjemme om at indsamle transportemballage til genanvendelse, fordi

der i miljøpolitikken også lægger vægt på energiregnestykket.



- Set ud fra en energiøkonomisk

og miljømæssig vinkel er det en god idé at indsamle og genbruge papir, men det er ikke altid ensbetydende med,

at det kommercielt er en god forretning. Derfor har den danske miljølovgivning hjulpet til ved at forbyde afbrænding

af returpapir.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen