Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Elprisfald sænker milliardstort vindmølleprojekt

SE Blue
»Når priserne falder 20 procent, så flyttes vores fokus mod lønsomhed. Og det prioriterer vi over vækst,« siger direktør Rasmus Christensen, SE Blue Renewables. Foto:

Armbevægelserne var store, da SydEnergi og PFA købte alle DONGs landvindmøller og lovede milliardinvesteringer og markedsføretrøje. Efter det store elprisfald er den strategi nu udskudt, men milliarderne kommer stadig.

Store milliardinvesteringer og en position som markedsleder i såvel Danmark var, hvad SydEnergi, der nu bare hedder SE, og PFA havde i tankerne, da de i sommeren 2013 købte alle DONGs danske landevinmøller for 760 mio. kroner og etablerede SE Blue Renewables.

»Vi vil være markedsleder på landvindmøller i Danmark og også i udvalgte nabolande,« udtalte daværende bestyrelsesformand, Ole Fruekilde Madsen, og i SEs årsrapport skrev man, at man havde 700 megawatt i sin pipeline. Men så kom elprisfaldet. 2014 havde de laveste spot-priser i ti år, og starten af 2015 er fortsat i det spor.

»Det kalder jeg den nye virkelighed, og den har vi sandt for dyden brugt kræfter på at blive klar til. Og det gør vi stadig. Når priserne falder så meget, så beder man om problemer, hvis ikke man stopper op, kigger på sin model og vurderer, hvordan man kommer lønsomt videre,« siger Rasmus Christensen, der er administrende direktør i SE Blue Renewables.

Udskudte ambitioner

Bestyrelsesformanden for SE Blue Renewables er i dag Ditlev Engel, der tidligere var øverste direktør i Vestas. Kort inden Engel tiltrådte, startede Rasmus Christensen i selskabet, og dermed har SE Blue Renewables haft to formænd og to direktører på halvandet år. Strategien i SE Blue Renwables er også en anden i dag. De vilde vækstambitioner er ikke væk, men de er skubbet i baggrunden.

»Vi vil ikke skalere på vores model, før vi er sikker på, at den virker. Vi har de ambitioner, som vi altid har haft, men det er klart, at når priserne falder 20 procent, så flyttes vores fokus mod lønsomhed. Og det prioriterer vi over vækst,« siger Rasmus Christensen, »Vi kigger i første omgang på den model, vi har i Danmark. Vi er ikke der, hvor vi har lagt den del af strategien død, men vi er der, hvor vi skal realisere det her i et tempo med bedst afkast til ejerne.«

Milliarderne er på vej

Rasmus Christensen vil som ovenfor nævnt ikke aflyse ambitionerne om store investeringer i de danske landvinmøller, som man overtog fra DONG. Vindmøllerne har en gennemsnitslig alder på 16,5 år - så det er nogle ældre damer, som SE og PFA i fællesskab købte.

Det gør også, at møllerne vigtigste ressource ofte er den jord, de står på. Det blæser nemlig rigtig godt på de gamle DONG-grunde, og derfor er SE Blue Renewables klar til erstattet mellem 70-100 megawatt med op til 400 megawatt nye og større møller.

Op til fire milliarder kroner skal investeres i de såkaldte repowering-projekter. Dialogen med kommunerne er allerede i gang, men den endelige investeringsbeslutning sker tidligst i slutningen af 2016. Og så skal der hentes penge i den størrelse, som blev meldt ud i 2013:

»Vi leder ikke aktivt efter kapital nu. Vores ejere har øremærket nok kapital til, at vi kan fortsætte vores projekter i de stadier, de er i nu. Frem mod den endelig investeringsbeslutning skal vi have ny kapital, men vi tager det i vores eget tempo,« siger Rasmus Christensen, »Nårvi får bragt omkostningerne ned, så er det ikke svært at finde pengene. Der er ikke mangel på penge, men mangel på gode projekter for tiden,«

Kamp om vindtronen

Den nuværende største spiller på landvind i Danmark, svenske Vattenfall, er også i gang med sine repowering-projekter, og vil blandt andet gennem det fordoble sin kapacitet i Danmark. Så er Rasmus Christensen klar til at samle handsken op?

»Vores mål er klart: Vi arbejder på at få realiseret de 400 megawatt, der nu ligger - plus det vi i øvrigt har. Hvad andre selskaber har af planer, det er op til dem. Det er op til os at vise, at vi kan gøre det, vi gør, bedst.«

Men der kan vel kun være én markedsleder?

»Der kan kun være én markedsleder. Men det vigtigste for os nu er at prioritere lønsomheden. Vi vil til en hver tid prioritere lønsomhed over vækst. Det er sådan det er.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen