Berlingske Business

Elbranchens praktikpladskampagne tæt på mål

Det har været effektivt at sende nogle særdeles aktive, erfarne elinstallatører ud for stemme dørklokker hos nuværende og tidligere kollegaer for at få dem til at oprette ekstra lærlinge. Derfor er der gode chancer for, at man i elbranchen når målet om at skaffe 150 ¿ eller 15 procent ¿ ekstra elektrikerpraktikpladser, nu hvor skolepraktikordningen afskaffes.

I flere år er antallet af praktikpladser i elbranchen faldet. Derfor søsatte Dansk Elforbund og Tekniq i september kampagnen, hvor dynamiske pensionister skaffer praktikpladser. Kernen i kampagnen er, at de installatører, der i forvejen er kendt i lokalområdet kontakter de virksomheder, der f.eks. har reduceret antallet af praktikpladser.

Direktør Niels Jørgen Hansen fra Tekniq er glad for det foreløbige tal, der bygger på tilbagemeldinger fra godt halvdelen af de 30 såkaldte praktikpladsopsøgere, der typisk er pensionerede elinstallatører, suppleret med erfarne tillidsfolk fra Dansk El-Forbund og enkelte aktive installatører med ELFOs formand, Leif Jensen i spidsen.

- Tallene overgår vores vildeste forventninger. Det tyder på, at vores mål ¿ 150 ekstra pladser ¿ var lavt sat, og vi regner derfor, at vi får endnu flere pladser, end vi havde håbet på, udtaler Niels Jørgen Hansen, og tilføjer:

- Vi får dermed sikret branchens fremtid, og samtidig er det nok også lidt af en julegave til de mange elever på de tekniske skoler, som ønsker sig en praktikplads.

Virksomheder åbne

Der er mange praktikpladsopsøgere, der har været særdeles aktive. I alt har knap 350 virksomheder fået besøg.

Deres tilbagemeldinger viser, at de generelt modtages meget velvilligt hos virksomhederne.

En af kampagnens dynamiske pensionister er den 64-årige Henning Ibsen. Pensionist kan man dog ikke kalde ham, for han arbejder stadig dagligt i sit gamle firma Ibsen El-Anlæg, som sønnerne har overtaget. Plus han har et lille fritidsfirma, hvor han bygger violiner. Firmaet har i dag 23 ansatte - og har løbende haft seks-otte lærlinge - og derfor ved han, hvad han snakker om, når han skal gøre reklame for at have lærlinge. Han har ikke været helt så aktiv, som han gerne ville, fordi branchen har haft et travlt efterår.

- Men jeg har da fået registreret tre-fire praktikpladser. Mit indtryk er, at virksomhederne har viljen. Arbejdsgiverne ved, at de skal tage et ansvar, hvis vi skal have nogen ind i faget. Så jeg har tænkt mig at fortsætte efter nytår og er sikker på, at jeg nok skal få nogen til at skaffe flere pladser, siger Henning Ibsen.

Selv gør Ibsen El-Anlæg alt for at skabe en korpsånd blandt de ansatte - også lærlingene. Det giver f.eks en følelse af tilhørsforhold, når alle går ens klædt.Korpset af virksomhedsopsøgere arbejder tæt sammen med en række udvalgte tekniske skoler. Også Dansk El-Forbund deltager i det opsøgende arbejde, idet en lang række industrivirksomheder, hvor man har egne elektrikerafdelinger, vil få besøg af en virksomhedsopsøger fra Dansk El-Forbund med en opfordring om at tage flere elever.

Kampagnen, der skal køre indtil marts 2005, er finansieret af midler fra Arbejdsmarkedets Elev Refusion (AER), der har bevilliget 2,1 mio. kr. til formålet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen