Berlingske Business

Eksporten vil vokse med 26 mia. kr. i 2010

Tomme lagre, gigantiske hjælpepakker og øget optimisme blandt forbrugere og virksomheder verden over giver de danske eksportvirksomheder fornyet vind i sejlene i 2010.

Det skriver dagbladet Børsen.

Det mener økonomerne i Danmarks Eksportråd, som i en ny prognose for dansk eksport forudsiger en vækst på 5,9 pct. i 2010. Det svarer til en omsætning på 26 mia. kr. - eller godt en tredjedel af det tab, som de danske eksportører har måtte tage som følge af den finansielle og økonomiske krise.

»Den begyndende eksportvækst, som vi ser nu, bygger dels på stabiliseringen af de finansielle markeder, hvor virksomhederne ikke længere står med de samme akutte finansieringsproblemer som for bare nogen måneder siden, og dels på, at virksomhederne verden over har fået tømt deres lagre og derfor er klar til igen at skrue op for produktionen,« siger cheføkonom i Danmarks Eksportråd Jacob Warburg.

Mens cheføkonomen ser den kommende vækst på 5,9 pct. som en kærkommen nyhed for de danske virksomheder og for dansk økonomi i det hele taget, understreger han samtidig, at væksten kommer til at ske fra et ekstraordinært lavt udgangspunkt - efter det 14,9 pct, store fald, som han regner med bliver årsresultatet, når kriseåret 2009 en gang er omme. »

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen