Berlingske Business

Eksport til USA og Sverige under pres

pix-trucker2
Trods den økonomiske afmatning i Europa ruller de danske varer stadig over grænserne til Danmarks handelspartnere. Foto:

I første halvår er den danske eksport til de to vigtige markeder USA og Sverige faldet, viser dugfriske tal. Handelsbalancen ser dog stadig pæn ud.

Den samlede eksport steg i årets første seks måneder med 0,7 procent, viser fredagstal fra Danmarks Statistik. Samtidig steg importen med 2,5 procent - begge dele sammenlignet med samme periode sidste år.

Tallene dækker over en stigning i den vigtige samhandlen med Tyskland - men også store ændringer i vareudvekslingen med både USA og Sverige.

I forhold til USA, så faldt eksporten med 10,2 procent i halvåret mens importen faldt med med 9,2 procent. Danmarks Statistik noterer sig blandt andet, at Danmark sendte færre vindmølledele over Atlanterhavet. Med hensyn til Sverige, så udgjorde eksportfaldet i årets første seks måneder 8,9 procent, mens importen faldt med 4,9 procent. Her er det salget af brændsel til svenskerne, der trækker ned.

De såkaldte BRIK-lande, Brasilien, Rusland, Indien og Kina, fylder ikke så meget, når det kommer til samhandel med Danmark. Alligevel er der fokus på de økonomisk set fremadstormende lande. Og her er der godt nyt, i fredagens opgørelse fra Danmarks Statistik.

Den samlede eksport til BRIK-landene steg med 19,1 procent i perioden, mens importen steg med 17,9 procent.

Alt i skriver Danmarks Statistik, at Danmark i perioden især eksporterede flere lægemidler og minkskind, men mindre samtidig brændsel samt færre maskin- og motordele. Stigningen i importen skyldes bl.a. større køb af brændsel, lægemidler og biler.

Det samlede overskud på handelsbalancen i halvåret løber op i 43,5 milliarder kroner, hvilket er 3,8 milliarder bedre end samme periode året før.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen