Berlingske Business

Eksperter: Ikke noget at juble over i ny skatteaftale

Finansminister Kristian Jensen (V)
Finansminister Kristian Jensen (V) Foto:

Privatøkonomiske eksperter dumper skatteaftale, der skulle gøre det attraktivt at spare op til pensionen.

København. Regeringens nye skatteaftale skulle gøre det mere attraktivt at spare op til pensionen, bebudede finansminister Kristian Jensen (V), da aftalen blev indgået.

Flere privatøkonomiske eksperter, som Politiken har snakket med, mener dog ikke, at den er værd at juble over.

En af dem er Brian Stjernholm, der er direktør for det privatøkonomiske rådgivningsfirma Uvildige.

- De eneste, der får en reel gevinst, er lønmodtagere, der har så små pensionsordninger, at de heller ikke bliver modregnet med de nuværende regler, siger han til Politiken.

Han bakkes op af Ældre Sagens chefkonsulent, Claus Blendstrup.

- De store tabere er dem, der allerede er blevet pensionister. De får en skattelettelse på knap 10 øre om dagen i snit. Det er jo nærmest en hån mod alle dem, der er blevet ramt af modregningsreglerne, siger han.

Aftalen skulle blandt andet gøre op med, at det ikke kan betale sig for borgere at spare op til pension, fordi deres indbetalinger bliver modregnet i de offentlige pensionsydelser, boligtillæg, folkepension og ældrecheck.

Selv om aftalen indeholder et nyt stort skattefradrag, er gevinsten dog minimal, hvis borgerne sparer op til pensionen.

Størstedelen af danskerne, der inden for 10-15 år forlader arbejdsmarkedet, bliver nemlig stadig modregnet så meget i deres offentlige pensionsydelser, at de taber penge - bare mindre med den nye skatteaftale.

Finansminister Kristian Jensen (V) har ikke ønsket at kommentere sagen over for Politiken.

Afdelingschef i Finansministeriet Lars Haagen Pedersen peger dog på, at kritikerne glemmer beskatningen af renter på opsparingen, som er lavere ved pensionsopsparing end ved almindelige opsparinger.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen