Berlingske Business

Eksperter: Frokostkrav er reelt sikret med en vejledning

Striden om at få betalt frokostpause skrevet ind i overenskomsterne er tæt på spild af tid, mener eksperter.

København. Et krav om betalt frokostpause har været et af de helt centrale stridspunkter i de forhandlingerne om de offentlige overenskomster.

Men faktisk er det slet ikke nødvendigt at få kravet ind i en overenskomst for at være sikker på en betalt spisepause.

Det siger eksperter til Jyllands-Posten.

Blandt dem er Ole Hasselbalch, der er arbejdsretsjurist og professor emeritus fra Aarhus Universitet.

Han vurderer, at lønmodtagerne i staten har en god sag, hvis spørgsmålet om en betalt spisepause skulle ende i en faglig voldgift, så længe der er tale om kutymer og lokalaftaler, som har fungeret i en årrække.

En gruppe fagforbund accepterede tirsdag en tekst fra arbejdsgiverne, om at de vil vejlede regionerne om, at spisepausen skal medregnes i arbejdstiden.

Og det burde være nok til at sikre retten til en betalt frokostpause, mener Ole Hasselbalch.

- Hvis arbejdsgiveren udsender en vejledning, er det sådan, det er. Så kan arbejdsgiveren ikke bagefter gå i retten og sige det modsatte, og han kan heller ikke bare udsende en ny vejledning, siger han til Jyllands-Posten.

Arbejdsretsadvokat Peter Herskind mener også, at medarbejderne står godt med tirsdagens aftale.

- Man skal selvfølgelig have løn, når man står til rådighed, uanset om man bliver forstyrret hver dag i sin spisepause, eller om man kun bliver det en gang imellem.

- Og i tilfælde af at det bliver en arbejdsretlig sag, er en kutyme et rigtig godt argument for, hvorfor man skal have løn, siger han til Jyllands-Posten.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen