Berlingske Business
17:42

Ekspert ser stor udfordring ved udbud af S-banen

Nyt s-tog - 20170620133357463_
Det kan blive svært at få en god pris for en udlicitering af S-togene. Free/René Strandbygaard/dsb

Det kan blive svært at få en god pris for S-togsdriften, med mindre skinnerne følger med, siger ekspert.

Regeringen vil gerne have sendt flere togstrækninger i udbud og væk fra DSB's hænder. Ikke mindst de københavnske S-toge er i spil. En stor udfordring lurer dog for et sådant udbud.

Det vurderer forsker i trafikpolitik ved Roskilde Universitetscenter Per Homann Jespersen.

- S-banen er oplagt at sende i udbud på den måde, at den ikke hænger sammen med resten af jernbanesystemet i større grad. Den kører på sine egne skinner, sin egen strøm også så videre.

- Så på den måde er der ikke så mange problemer i at udlicitere den. Men der er et særligt problem, siger Per Homann Jespersen.

IC4 IC4 tog ved Aarhus IC4

Til forskel fra næsten alle andre bybaner - tog i byer - er jernbanenettet S-togene kører på nemlig ejet af Banedanmark, der også står for drift og vedligeholdelse.

- Det giver allerede nu problemer, når der skal kommunikeres og samarbejdes mellem de to organisationer, når noget går galt. Det er en meget uhensigtsmæssigt opdeling.

- Så hvis man skal have det fulde udbytte af en liberalisering, så tror jeg, at dem, der køber sig ind på S-togsdriften skal købe det hele, så de har ansvaret for både drift og skinner.

- Gør man ikke det, så skal operatøren tage den risiko, at de er bundet sammen med en aktør, hvis handlinger de ikke har indflydelse på og som er politisk styret. Det tror jeg vil reducere prisen markant, siger Per Homann Jespersen.

20BUSPortraet-af-Ole-Birk#3.jpg

Han understreger, at der har været mange problemer med den allerede gennemførte udlicitering af toglinjer. Kontrakterne har ikke været gode nok, hvilket har ført til, at staten har måttet yde efterbetalinger.

Det er dog gået fint med mindre togbaner, så som Svendborg-banen.

- Så længe det er mindre sidebaner, der ikke har alt for meget med resten af systemet, kan man godt.

- Men vi har ikke været særligt gode - og med vi mener jeg Transportministeriet - til at lave udbuddet, siger Per Homann Jespersen.

Pix: DSB1

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen