Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Ekspert: Forbrugerne er vilde med økologiske varer

RB Plus Ny bølge af økologer skal dække varemangel
Fra 2005 og årene frem har der været konstant vækst inden for økologi. Økologi synes at være det eneste stabile vækstmarked blandt forbrugerne inden for de seneste ti år. Foto:

Efterspørgslen på økologi fortsætter, og supermarkederne har svært ved at få nok økologiske varer.

Mælkeproducenter lægger landbrug om til økologiske, og supermarkeder intensiverer i økologikampen om forbrugerne. Det er tendensen i dag, hvor danskerne i stigende grad lægger økologiske varer i indkøbskurven.

Det forklarer detailhandel- og forbrugerekspert Flemming Birch, der er partner i konsulentfirmaet Birch & Birch.

- Fra 2005 og årene frem har der været konstant vækst inden for økologi. Økologi synes at være det eneste stabile vækstmarked blandt forbrugerne inden for de seneste ti år.

- Jeg kan ikke se nogen grund til, at det ikke skulle fortsætte med at stige. Der var lige nogle år, hvor det ikke gik så stærkt. Men det sidste år har det været sådan, at supermarkederne ikke har kunnet få alle de varer, de gerne ville have, siger han.

I 2015 sænkede supermarkedskæden Coop priserne på deres økologiske varer, og Dansk Supermarked lavede i starten af marts et samarbejde med Dyrenes Beskyttelse om et nyt mærke.

Supermarkederne har svært ved at få nok økologiske varer. Ifølge mejerierne er 44 danske mælkeproducenter i dag i gang med at omlægge til økologi for at dække den stigende efterspørgsel.

Køer

Kampen om at være god på økologi handler dog ikke kun om at tilfredsstille et stigende behov. Det er også med til at profilere butikkerne, fortæller Flemming Birch.

- I et supermarked i dag, sælger man den samme ketchup som andre steder. Men som supermarked kan man gøre en forskel på de friske varer ved at have et godt udvalg af økologi.

Han vil gøre Danmark 100 procent økologisk - 1

- Og så skal man have nogle gode priser på det, for det er altid vigtigt, når vi taler dagligvarer, siger han.

Hver tredje liter mælk er økologisk, og det er især en af de varer, som danskerne går op i, er økologisk. Derudover er det frugt og grønt, der sælges mest af, mens der ikke i lige så høj grad bliver solgt økologisk kød, forklarer Flemming Birch.

øko

- Det handler om prisen på kødet, fordi der stadig er meget stor forskel på, hvad et halvt kilo økologisk hakket oksekød koster og ikkeøkologisk koster, siger han.

Danmarks Statistik offentliggør tirsdag klokken ni tallene for, hvor meget danskerne har brugt på økologiske varer.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen