Berlingske Business

Ekspert: Både Grækenland og EU vinder på aftale

BELGIUM-EU-GREECE-FINANCE-EUROGROUP
Foto:

Lektor i græske forhold Tom Terkelsen Kristensen kalder fredagens aftale mellem Grækenland og Eurogruppen for et klassisk kompromis, hvor begge parter har givet og taget.

GRÆKENLAND: Både EU og Grækenland kan med rette erklære sig som vindere efter fredagens aftale, der forlænger den europæiske hjælpepakke til grækerne med fire måneder. Sådan lyder vurderingen fra Tom Terkelsen Kristensen, der er ekstern lektor i græske forhold ved Københavns Universitet.

»Der er tale om et klassisk kompromis, hvor begge parter kan sige, at de har vundet,« konstaterer han.

På den ene side har Eurogruppen fået igennem, at grækerne skal overholde en række krav, mens grækerne omvendt kan glæde sig over at få mere indflydelse på, hvor sparekniven skal skære.

Tom Terkelsen Kristensen kalder det et »nationalt råderum«.

»Det betyder, at grækerne selv kan beslutte, hvad det er for typer af reformer, man vil indføre - i stedet for at reformerne dikteres udefra. Inden for nogle rammer kan grækerne selv beslutte, om de vil spare på punkt a eller punkt b, og det er nyt i forhold til den gamle aftale,« siger han.

I aftalen, som Eurogruppens finansministre blev enige om fredag aften efter flere dages nervekrig, er Grækenland og de øvrige lande nået til enighed om en fire måneders forlængelse af det økonomiske sikkerhedsnet. Grækenland skal overholde de medfølgende krav, men forskånes for nye sparekrav.

Samtidig skal den græske regering allerede på mandag præsentere en liste med politiske initiativer, som den agter at gennemføre for at kunne leve op til betingelserne i aftalen. Det bliver dog ikke det store problem, vurderer Tom Terkelsen Kristensen.

»De konkrete forslag har Syriza (regeringspartiet, red.) for længst udarbejdet. Partiet har det seneste år haft en ekspertgruppe til at sidde og arbejde med det, så de har bud på, hvad det er for reformer.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen