Berlingske Business

Ekspansionsivrig B&O sat på skrump

B&O
B&Os topchef, Tue Mantoni, frem­lægger en ny strategiplan i kølvandet på virksomhedens skuffende udvikling. Foto:

Midt i en strategisk storoffensiv udsætter B&Os topchef, Tue Mantoni, sine målsætninger og sætter virksomheden på skrump. Lukning af 125 butikker og formentlig også reduktioner i marketingbudgettet og fyringer er på vej. Aktionærerne reagerer nådesløst.

Dybe problemer i Europa og Asien får topchef Tue Mantonis masterplan om at forvandle B&O til et globalt luksusbrand til at vakle.

På baggrund af en skuffende udvikling det seneste kvartal taler han nu om fyringer, nedskæring i marketingbudgettet og lukning af forhandlere i både Europa og Kina. Det står i skarp kontrast til topchefens vision om at tredoble B&Os omsætning på blot fem år, som han lancerede for kun halvandet år siden.»Ja, vi skal effektivisere. Vi må lave nogle generelle omkostningsbesparelser på tværs af forretningen. Når vi forventer nedgang i vores toplinje, så er det uansvarligt at gøre andet,« siger Tue Mantoni, topchef i Bang & Olufsen.Besparelser kan ramme mange steder i organisationen.»Vi kigger på alle vores omkostnings­kategorier. Det er alt fra administrations­omkostninger til salg- og marketing­omkostninger og generelle omkostninger i forretningen,« siger han.Kommer der reduceringer af medarbejdere?»Det kan jeg ikke udelukke,« siger top­chefen, der ikke vil sætte ord på, hvilke medarbejder­grupper der befinder sig i risikozonen.

Storhedstid var på vej

Under stor bevågenhed tog den samme Tue Mantoni i august 2011 medier, analytikere og aktiemarkedet med storm, da han varslede en ny storhedstid for den hæderkronede, men hårdt plagede virksomhed. Hvis alt gik op i en højere enhed, ville B&O tredoble sin omsætning fra tre mia. kroner til otte-ti mia. kroner, fortalte topchefen, og aktien strøg til himmels. I går faldt B&O-aktien med 9,8 procent.

Årsagen var ikke så meget regnskab­s-?tallene, som det var forventningerne til fremtiden. Situationen i både Kina og Europa har udviklet sig uventet problematisk, og på den baggrund forventer Mantoni nu, at års­omsætningen kan blive op til 200 mio. kroner lavere end forudset, og at det smitter negativt af på driftsresultatet.

Masterplanen holder

Topchef Tue Mantoni afviser, at hans masterplan for virksomheden vakler. Den er blot blevet forsinket, så den kommer til at tage seks år i stedet for de forventede fem år, fastslår Tue Mantoni.

»Som jeg også sagde dengang, var B&O en business case med et stort potentiale men også med høj risiko, og vi lever i en verden med mange usikkerheder. Kombinationen af dette gør, at vi nu er nødt til at bruge lidt længere tid på at må vores mål,« siger han.B&O klarer sig planmæssigt på fire ud af seks afgørende områder, fortæller han. Det gælder større fokus på akustik, flere nye produktserier, mere effektiv produkt­udvikling og hurtigere eksekvering i hele organisationen.De to mislykkede punkter i planen handler om succes i Kina og andre BRIK-lande og et stærkt butiksnet i Europa. Her vil der hurtigt komme forbedringer, forsikrer topchefen.»Vores masterdealer i Kina har ikke kunnet få sin performance til at fungere, og derfor har vi overtaget hans forretning. Vi har eksempelvis bevist i Hongkong, at vi godt selv kan drive forretninger, så nu er vi fortrøstningsfulde,« siger Mantoni, efter han har underskrevet en hensigtserklæring om at overtage 21 B&O-butikker i Kina fra en samarbejdspartner.I Europa har hele 25 procent af B&Os forhandlere store problemer med at tjene penge, og alle butikker trænger til en modernisering.»Jeg er blevet overrasket over, at vi trods vores produktlanceringer ikke ser, at bunden af vores forhandlernetværk har forbedret sig,« siger Tue Mantoni.

Fra ros til kritik

Topchefen, der har fået stor ros for sin lancering af sub-brandet B&O PLAY og for sine visioner for B&O, oplevede i går en noget mere negativ stemning. Flere analytikere havde adskillige kritiske spørgsmål til, hvordan Mantoni vil sikre ny vækst til virksomheden. Flere er bekymrede over, hvordan B&O omsider vil slå igennem på vigtige markeder som det kinesiske, efter at B&Os omsætning faldt med hele 22 procent på BRIK-markederne.

Fra aktieanalytiker i Sydbank Søren Søltoft Hansen var bedømmelsen af B&O-chefens seneste præstation hård:»Det er tæt på at få prædikatet dumpet i min bog. Selv om der er nogle effekter, som mudrer billedet, og selv om der er enkelte lyspunkter, er det et skuffende regnskab, der ikke lever op til forventningerne hverken på omsætning eller fortjeneste, og det er især kerneforretningen, der skuffer,« lyder det fra analytikeren.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen