Berlingske Business

Eksotiske rejser sikrer historisk rekord i rejsebranchen

rejse
ARKIVFOTO Foto:

Indtjeningen i rejsebureauerne er højere end nogensinde. Danskerne rejser mere og længere.

Rejsebranchen tjener flere penge end nogensinde tidligere.

Det skriver Finans.

Ferielysten blandt danskerne stiger, og rejserne bliver dyrere og går til fjernere destinationer.

Det forgylder de danske rejseselskaber, som sidste år samlet set havde et rekordstort overskud.

Sidste år havde rejseselskaberne et overskud før skat på 464 millioner kroner. Det er knap 40 procent mere end året før og mere end en fordobling på to år.

Det viser en analyse fra Dansk Brancheanalyse, der har gennemgået regnskaberne for Danmarks 194 største rejsebureauer.

577019155.jpg

Samlet har selskaberne mere end 90 procent af omsætningen i erhvervet.

»Det er det flotteste resultat nogensinde for branchen. Vi skal helt tilbage til 2007 for at finde et overskud i erhvervet på mere end 400 millioner kroner. Dengang tjente selskaberne 413 millioner kroner«, siger Ole Egholm, direktør i Dansk Brancheanalyse.

Lars Thykier, generalsekretær i Danmarks Rejsebureau Forening, DRF, forklarer:

»Arbejdsløsheden er lav, boligpriserne stiger, og det økonomiske råderum er blevet større. Der er tillid til fortsat fremgang, og derfor sidder pengene lidt løsere«, siger han til Finans.

»I årene efter finanskrisen holdt forbrugerne på pengene, og det tog toppen af rejselysten,« tilføjer Lars Thykier.

Der er forskellige typer af rejsebureauer, og de fleste har fremgang. Men én ferieform tegner sig for den største vækst. Det er de selskaber, som har specialiseret sig i at rejse til oversøiske rejsemål.

Leros

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen