Berlingske Business

Ejerledere sælger livsværket til fremmede

Over halvdelen af alle ejerledere vil sælge deres livsværk til fremmede. Det er et markant skifte i forhold til 2006.

Stadig flere ejerledere undlader at lade et familiemedlem, en direktør eller samarbejdspartner overtage livsværket, når ejerlederen selv trækker sig tilbage.

Der er markant vækst i antallet af ejerledere, som ønsker at sælge livsværket udenfor familien og kredsen af samarbejdspartnere og medarbejdere. De sælger den eksternt til fremmede - enten en konkurrerende virksomhed eller en kapitalfond.

Det fremgår af en undersøgelse fra Ejerlederne i efteråret 2008. I 2006 ville 46 procent af ejerlederne sælge forretningen eksternt. I 2008 er dette steget til 57 procent. Samtidig falder antallet af ejerledere, som ønsker et internt generationsskifte til et familiemedlem eller medarbejdere. Dermed kommer stadig flere familieejede virksomheder over på fremmede hænder – bogstaveligt talt.

- Vi ser en professionalisering af salget af virksomheden fra ejerledernes side, siger direktør Thor Jespersen, der er virksomhedsmægler i Lars Weibull A/S, som er en svensk virksomhed, der opererer i Danmark. Ifølge Thor Jespersen ses nøjagtig samme tendens i Sverige i en lignende undersøgelse blandt svenske ejerledere. Dog sker væksten af eksterne salg på et lavere niveau, men det skyldes udelukkende, ifølge virksomhedsmægleren, at der er færre familieejede virksomheder i Sverige.

- Der er flere ejerledere, som har behov for at vælge en ekstern køber. Den næste generation af iværksættere eller ejerledere i familien er ikke i samme grad målrettet efter at fortsætte familievirksomheden, som de nuværende ejerledere var. Og i stadig flere tilfælde ser vi, at ejerlederen fravælger de interne kandidater – blandt familiemedlemmer, medarbejdere eller samarbejdspartnere. De afsøger markedet mere grundigt, når de skal sælge, og det fører til, at flere ønsker at sælge eksternt, forklarer Thor Jespersen.

Færre generationsskift

Samtidig med at undersøgelsen blandt de danske ejerledere viser et markant løft for at sælge sit livsværk til en ekstern køber, viser den et ligeså markant fald i generationsskifte til et familiemedlem eller en samarbejdspartner. I 2006 ønskede 31 procent af ejerlederne et »internt« generationsskifte. Det er i 2008 faldet til 22 procent.

Så ejerlederne er ikke kommet i tvivl om, hvad fremtiden bringer for virksomhederne på lidt længere sigt. Der er tale om et markant skifte i holdninger.

- Ejerlederne er blevet langt mere bevidste om, hvad det er for en opgave, der er foran dem med hensyn til at drive virksomheden videre. Og der er måske en stigende erkendelse af, at det ikke nødvendigvis er rigtigt at generationsskifte til et familiemedlem. Desuden er det også blevet legitimt for familiemedlemmer at takke nej til at drive den ejerledede virksomhed videre, siger direktør Helle C. Christensen, Ejerlederne.

Ifølge Helle C. Christensen angiver flere ejerledere, at grunden til at sælge virksomheden til eksterne købere sker for at opnå en højere pris for virksomheden.

Virksomhedsmægler Thor Jespersen, Lars Weibull, siger, at finanskrisen midlertidigt har sat en prop i hullet for salg af virksomheder.

- Der er stadig et grundlæggende behov for at sælge virksomheder eksternt. Men det er blevet væsentligt sværere for købere at låne penge til køb af virksomhed, og flere ejerledere vælger i øjeblikket at se tiden an, siger Thor Jespersen.

At sælge en virksomhed er ligesom med »hussalg«. De ligger i længere tid og priserne falder for dem. Men markedet er ikke gået totalt i stå.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen