Berlingske Business

Efter efterlønsreform: Langt flere ældre i job

Billede
1000 kroner i sedler. Ialt er her fotograferet 250.000 kroner. Foto:

Antallet af lønmodtagere er vokset stabilt siden 2013 og særlig en gruppe løber med jobbene: De 60-64-årige.

København. Der var 123.100 flere lønmodtagere i oktober i år sammenlignet med april for tre år siden. Og det er særligt en aldersgruppe, der er blevet flere af på arbejdspladserne: De 60-64-årige.

Det viser tal fra Danmarks Statistik fredag.

Stigningen kommer, efter efterlønsreformen fra 2011 ikke længere gør det muligt at gå på efterløn som 60-årig.

Linisha Palm

For de fleste andre aldersgrupper er antallet af lønmodtagere steget med mellem nul og omkring to procent siden april 2013. For de 60-64-årige er stigningen på 8,6 procent.

Ifølge cheføkonom i Nykredit Tore Stramer betyder det, at en af forudsætningerne for de seneste års politiske reformer af arbejdsmarkedet er på plads.

- Aldersmiraklet er en stor fjer i hatten til et rummeligt arbejdsmarked, hvor det har været muligt at omsætte en højere pensionsalder til højere beskæftigelse, siger han i en skriftlig kommentar.

Billede

- Enhver frygt for, at en forhøjet pensionsalder var direkte skadelig, da der ikke fandtes et velfungerende arbejdsmarked for de ældre, er således blevet gjort godt og grundigt til skamme, tilføjer Tore Stramer.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen