Berlingske Business
07:34Kristian og Peter sagde deres velbetalte job op: Nu er de tæt at sælge dansk designperle

Efter 48 år er det slut: Forbrugervagthund skåret væk fra Finansloven

Helga Møller
Direktør i Dansk Varefakta Nævn, Helga Moeller. Foto:

I næsten 50 år har Varefakta og deres uvildige tests været en del af Finansloven. Men i 2017 kan det bliver anderledes. Varefakta selv mener, det går udover forbrugersikkerheden.

Siden 2005 har Dansk Varefakta Nævn årligt fået 700.000 kroner i støtten fra staten, men i det udspil til Finansloven for 2017, som regeringen fremlagde i august, er det uvildige forbrugerorgan skrevet ud.

Det kommer til at gå ud over forbrugernes sikkerhed, mener Varefakta selv – men det afviser erhvervs- og vækstministeren, Troels Lund Poulsen.

Dansk Varefakta Nævn – eller bare Varefakta – har siden 1968 været en fast del af Finansloven, men nu ser det ud til at være slut. Varefakta, der varedeklarerer og sikkerhedstester en stribe produkter, peger på, at de regler de tester efter, ofte vil være skræddersyet danske forhold, og at det er her, statens støtte vil komme til at mangle. Direktøren for Varefakta, Helga Møller, bruger barnevogne som et eksempel på, hvad nogle af de 700.000 kroner går til.

Rema1000 i Lyngby. Forsidebud.

»Der er nogle EU-regler. Minimumsregler. Men i Danmark lader vi ofte børnene sove ude i barnevognen, noget man ikke gør i Sydeuropa. Danskerne bruger altså produktet anderledes, og derfor skal vi teste anderledes, og der har vi brug for statsstøtten til at kunne lave de særlige regler, der passer til danskerne,« forklarer Helga Møller, der gerne så at statsstøtten på 700.000 kroner blev fastholdt.

For selvom firmaerne selv betaler for at få sine varer testet, mod at de kan sætte Varefakta-mærket på produktet, så vil den del med udvikling af særlige regler altid give underskud. Ellers skal prisen presses så højt op, at det skræmmer virksomhederne væk – og det går udover forbrugerne, mener Helga Møller.

»Vi kunne sagtens sætte prisen op, men så ville virksomhederne sikkert ikke være med mere. Vi synes det er vigtigt for forbrugerne, at de får vores mærke, så de kan se, om de her varer er uvildigt kontrolleret, så de ved, om de kan stole på mærkningen og på, at sikkerheden er i orden,« siger direktøren for Varefakta.

ground meat

Men den udlægning er Erhvervs- og vækstministeren, Troels Lund Poulsen, ikke enig i. Han ser gerne, at Varefakta tilpasser sig udbud og efterspørgsel, så de ikke vælger de at teste produkter, der giver røde tal på bundlinjen.

»Allerede i 2012 vurderede Konkurrence- og Forbrugerstyrelse, at der kan stilles spørgsmålstegn ved Varefaktas aktiviteter og betydning for den samlede forbrugeroplysning. I 2016 er der den samme vurdering. Man kan argumentere for, at ordning derfor bør fungere på markedslignende vilkår,« skriver ministeren i et skriftligt svar til Berlingske Business, og uddyber at den såkaldte driftsamme – ministeriets bevilling til driften – er knap 100 mio. kroner lavere i 2017 sammenlignet med 2016.

»Råderummet for 2017 er meget begrænset. Regeringen har derfor været nødt til at foretage økonomiske prioriteringer for at sikre, at der føres en ansvarlig økonomisk politik,« skriver Troels Lund Poulsen.

xbrbe

Varefaktas direktør, Helga Møller, mener dog, at statstilskuddet er vitalt, for hvis Varefakta skal være helt overladt til markedskræfterne, vil de være nødt til at se bort fra produkter, der har stor betydning for forbrugerne.

»Støtten betyder, vi kan tage de varer, som vi tror, forbrugerne er interesseret i, at vi beskæftiger os med. Uden tilskuddet bliver vi nødt til at vurdere, om vi kan tjene penge på det – ikke om det har en stor værdi for forbrugerne«.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen