Berlingske Business
17:42

Dyrere olie presser transportpriserne op

Det bliver dyrere at være transportkøber i Danmark. På grund af stigende priser på dieselolie opfordrer vognmændenes

organisation, Dansk Transport og Logistik (DTL), alle sine medlemmer til at påføre deres priser et olietillæg.

Det vil betyde gennemsnitlige prisstigninger for kunderne på omkring fem pct.



Prisen på dieselolie er de seneste

måneder steget kraftigt - alene i september med næsten fire pct..



Det rammer vognmændene hårdt, fordi

en stor del af deres omkostninger stammer fra brændstof.



I branchen, hvor mange aktører i forvejen er under pres,

ser man ingen anden udvej end at dække de stigende udgifter ind med højere priser.



- Vi opfordrer medlemmerne til

at indføre et olietillæg, der afspejler de øgede omkostninger, som de stigende oliepriser medfører. Det

er selvfølgelig kedeligt for transportkøberne, at priserne hos vognmændene stiger. Men verden hænger nu

en gang sådan sammen, at man skal have dækket sine omkostninger ind, hvis man vil drive en ordentlig forretning, siger Michael

Svane, ordførende direktør i DTL.

Ubrugelige aftaler

Hos Dansk Industri (DI) beklager man vognmændenes

fremgangsmåde med olietillægget og de pludselige prisstigninger, det medfører.



- Normalt aftaler kunder og

vognmænd priser for et år frem i tiden. Sådanne aftaler er jo ubrugelige, hvis vognmanden pludselig sætter

prisen op, som det nu er tilfældet med olietillægget. Når vognmanden én gang har givet en pris, må

han holde fast ved den, siger DI''s transportpolitiske chef, Jens Hennild.



Han understreger, at vognmændenes kunder kun

er forpligtede til at betale olietillægget, hvis der i de indgåede kontrakter er anført specifikke forbehold for

prisstigninger eller aftaler om olietillæg.



- Det siger sig selv, at priserne ikke kan hæves uden videre. Og hvis

ikke kontrakterne tillader en prisstigning, så kan transportkøberne nægte at betale olietillægget. Så

må vognmanden enten droppe forhøjelsen eller risikere at miste kunden, konstaterer Jens Hennild.



I DTL erkender

man, at mange kunder ikke vil være juridisk forpligtede til at betale et olietillæg.



Men samtidig regner man med

forståelse for vognmændenes situation blandt kunderne.



- Der er forvejen flere vognmænd, der opererer med justerbare

olietillæg og deres kunder er forberedte på, at der kan forekomme prisstigninger. Kunder hos andre vognmænd er frit

stillede til at finde andre transportleverandører, men det er vores erfaring, at kunderne sædvanligvis er meget forstående,

siger Michael Svane og understreger, at man også opfordrer medlemmerne til at fjerne tillægget, når oliepriserne

falder igen.



Det er kun omkring en måned siden, at DTL sidst opfordrede medlemmerne til at hæve priserne. I starten

af september foreslog man således vognmændene at indførelse et tillæg på over én pct. af transportprisen,

for at dække deres øgede udgifter til forsikringer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen