Berlingske Business

Dyrere at være lille kunde i Danske Bank

Danske Bank
Arkivfoto Foto:

Kunder hos Danske Bank, som har et engagement på mindre end 750.000 kroner, skal fremover betale et abonnement for at være kunde i banken. For kunder med mere end 750.000 kroner indføres der omvendt en række rabatter på Danske Banks egne bankprodukter.

Op mod 900.000 af Danske Banks tæt ved to millioner private kunder skal fremover til at betale et kvartalsvis abonnement for at have en selv ganske simpel konto i banken. Det sker som led i lanceringen af et helt nyt kundeprogram, der træder i kraft på mandag. Det deler kunderne op i grupper alt efter, hvor mange penge de har, og hvor store forretninger i form af ind- og udlån de har i banken.

Kun kunder med et samlet engagement over 750.000 kroner slipper for at betale det nye såkaldte abonnement. Det bliver på mindst 300 kroner om året, hvis de samlede forretninger med Danske Bank er under 60.000 kroner.Har man mellem 60.000 kroner og 750.000 kroner i engagement, så falder prisen til mindst 60 kroner i kvartalet eller 240 kroner om året for de mest simple løsninger. De priser skal dække de omkostninger, Danske Bank har på de mindre kunder.»Vi beder om et beløb, der dækker omkostningerne. Det, mener vi, er fair, når man samtidig får adgang til vor netbank og vores 600 hæveautomater over hele landet,« siger bankdirektør i Danske Bank, Tonny Thierry Andersen.Direktør Kim Valentin fra Finanshuset i Fredensborg håber, at de nye gebyrer bliver fjernet igen på grund af konkurrence. Men andre eksperter anslår, at de nye modeller snart breder sig til andre banker.Tonny Thierry Andersen anslår, at mellem 35 og 40 procent af Danske Banks to millioner private kunder er basiskunder med et mindre engagement, som derfor rammes af nye gebyrer.

Marginalt tab

De små kunder udgør dog kun fem procent af Danske Banks samlede forretningsomfang, og skulle de vælge at forlade banken, vil det derfor næppe betyde det store.

Større kunder opnår omvendt en række ekstra fordele og er da også en lukrativ forretning for Danske Bank.Det er eksempelvis via bidrag på boliglån, kurtage ved handel med værdipapirer, stribevis af gebyrer og omkostninger på pensionsordninger, lave renter på indlån og høje renter på udlån, at Danske Bank tjener store summer på de kunder, der låner og sparer stort.Ofte er omkostningerne godt skjult, så hvad det reelt koster at være kunde i Danske Bank, eller andre steder, kan være særdeles indviklet at få overblik over. Af samme grund vil det blive lidt af en gåde for de fleste, om det nye system er en økonomisk fordel eller ulempe.Men Danske Bank arbejder på at bedre sin indtjening efter flere dårlige år, og den nye model er et skridt i den retning. Kunderne skal nok føle, at de får det bedre, men øvelsen går ud på at forbedre indtjeningen og lokke flere bankkunder til at samle så mange pengesager som muligt i Danske Bank.»Vi tror, at det her er en god forretning for vores kunder og en god forretning for os. Nogle får sat prisen lidt op, mens andre får en besparelse. Men vi ser også et betydeligt potentiale i, at flere vil samle deres ting hos os,« siger Tonny Thierry Andersen.Han tilføjer, at det nye »abonnement« afløser en række gebyrer, der i dag skal betales for kontoudskrifter og eksempelvis ved hævning af kontanter i en anden banks hæveautomat.»Vores omfattende kundeanalyser peger på, at folk hellere vil betale en fast pris end en hel vifte af gebyrer,« siger Tonny Thierry Andersen.

Kvantespring

Det er første gang i 130 år, at Danske Bank efter eget udsagn søsætter en så omfattende ændring. Det sker for at skabe et nyt system, »der kan udkonkurrere det gamle«.

Ærkerivalen Nordea har også et samleprogram, der giver fordele, hvis man har mange lån, pensioner, forsikringer og andre finansielle produkter hos dem.Men Danske Banks nye initiativ er mere vidtgående, siger de selv, eftersom det eksempelvis også bliver muligt at få rabat på markedsføring af en bolig, hvis den sælges hos Home, der er en del af Danske Bank koncernen. Kunder med større engagementer får ud over rabat på bankens produkter også bedre renter på ind- og udlån. Samtidig bliver det ikke længere muligt at prutte om prisen og forhandle sig til individuelle løsninger i Danske Bank.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen