Berlingske Business

Dyk i inflationsforventninger kalder på tiltag

ECB-POLICY/DRAGHI
Foto:

Inflationsforventningerne i eurozonen styrtdykker og skriger på handling fra Den Europæiske Centralbank (ECB), der tidligere har slået fast, at netop dette mål for inflationsforventninger er vigtigt.

Det skriver cheføkonom i Sydbank Jacob Graven i en kommentar, efter at investorerne nu kun forventer en gennemsnitlig inflation i eurozonen på 1,4 procent på 5-10 års sigt. Det er det laveste niveau nogensinde og langt under Den Europæiske Centralbanks (ECB's) målsætning på knap 2 procent.

Graven noterer, at faldende inflationsforventninger var den primære årsag til, at ECB i begyndelsen af 2015 satte turbo på seddelpressen og begyndte at købe store mængde obligationer for nye penge. Det bidrog til at løfte inflationsforventningerne i 1. halvår 2015, men siden er de dykket kraftigt.

- Det er dybt kritisk set med ECB's øjne, da det er helt afgørende, at både investorer, forbrugere og virksomheder anser den nuværende lave inflation i eurozonen for midlertidig. Begynder mange at tro, at den lave inflation varer ved i lang tid, stiger risikoen for, at den lave inflation bider sig fast, skriver Jacob Graven.

Ifølge cheføkonomen kan forventning om fortsat faldende priser i værste fald udløse en deflationsspiral, hvor forbrugere og virksomheder holder på pengene og dermed kvæler økonomien.

- Vi er overbeviste om, at de faldende inflationsforventninger vil få ECB til at komme med nye tiltag på næste rentemøde den 10. marts. Både ved at sænke den i forvejen rekordlave og negative rente yderligere og ved at skrue op for obligationsopkøbene for nye penge. Det vil ikke være nogen mirakelkur i forhold til at løfte inflationen her og nu men kan i bedste fald løfte inflationsforventningerne, så risikoen for en deflationsspiral i eurozonen bliver dæmpet, skriver Jacob Graven.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen