Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

DONG er klar til forsvare førstepladsen, hvis rivalerne bygger flere havvindmøller

Billede
Om godt 24 timer skal Samuel Leupold som CEO for DONG Wind Power aflevere sit bud på de sidste to af de fire Borssele-vindmølleparker i Holland, efter at DONG tidligere i år sikrede sig retten til at bygge de to første i kvartetten. Foto:

DONG Energy har skruet op for sine ambitioner på havvindmølleområdet for at bevare sin markedsandel. Væksten er dog stor på markedet for havvindmøller, og energiselskabet er klar til at bygge endnu flere vindfangere til havs, hvis det er prisen for at være allerforrest.

Mens DONGs vinddirektør, Samuel Leupold, tager imod i et hjørnekontor i et af Londons mere fashionable kvarterer, tikker uret allerede frem mod den næste vinddeadline. Om godt 24 timer skal han som CEO for DONG Wind Power aflevere sit bud på de sidste to af de fire Borssele-vindmølleparker i Holland, efter at DONG tidligere i år sikrede sig retten til at bygge de to første i kvartetten.

Projekterne på samlet 1,5 gigawatt (GW) kan levere strøm til noget over en million husstande og er et stort skridt på vejen mod DONGs ambition om at opføre en GW-havvindmøllekapacitet om året efter 2020.

Det er samtidig den foreløbig største udbygning af havvindenergi i Holland, og lande som Belgien, Frankrig, USA og Taiwan forventes at følge trop i et hastigt voksende vindmarked.

Nu kan kommuner undgå sorte investeringer Enhedslisten håber R

For Samuel Leupold er sagen klar: Ambitionen om en GW er ikke mejslet i sten. Hvis vindmarkedet vokser hurtigere end ventet, er DONG klar til at tage handsken op og bygge flere møller om året for at forsvare sin position som nummer et.

»Vores ambition om at bygge én GW om året er helt klart drevet af, at vi vil bevare vores nuværende markedsandel og forblive nummer et, og det skulle en GW om året også gerne understøtte. Men hvis markederne vokser mere, så vil vi genoverveje vores GW-ambition, for det er ambitionen at forblive nummer et,« siger Samuel Leupold.

Nye spillere kommer til

Markedet for offshore-vind er stadig spædt.

Hvor der er installeret over 140 GW landvind i Europa, så er der kun sat lidt over 11 GW havvindmøller op, men markedet vil vokse med rask fart de kommende ti år. Konsulenthuset Make Consult forventer således, at der vil blive installeret hele 31 GW havvind i Europa frem mod år 2030.

Mærsk overvejer at stoppe gasproduktion i Nordsøen

Gennem en årrække har DONG fokuseret på havvind i langt højere grad end konkurrenterne, og det har gjort, at selskabet har opbygget et komfortabelt markedsforspring ned til nummer to, tyske RWE.

Store selskaber som Shell, Statoil og E.On er dog begyndt at kigge mod havvind, og Samuel Leupold forventer, at den øgede konkurrence naturligt vil give lavere marginer, men han frygter ikke, at nye spillere vil presse sine priser ned i det røde felt for at få et brohoved på markedet.

»Jeg antager, at alle vil handle rationelt, når dagen er omme. Når man ser på listen af spillere, så ser jeg ikke nogen, der vil handle irrationelt. De fleste af dem er børsnoterede, så der er en vis markedsdisciplin, der vil afholde dem fra at gøre det,« siger Samuel Leupold,

»Men skulle det ske, så er det værste, vi kan gøre, at følge med og selv være irrationelle. Der må vi i stedet sige: »Jeg skal skabe værdi for mine aktionærer, og jeg vil ikke gå på kompromis«,« siger vinddirektøren.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen