Berlingske Business

DONG byder på stor møllepark på havet

Helveg vil firedoble vindmøller på havet ARKIVFOTO. Illustrati
DONG var eneste byder på den dyre Anholt havvindmøllepark i 2010. Nu skal Horns Rev 3 bygges. DONG er med, men ingen af de øvrige godkendte aktører vil fortælle, om de har budt på parken. Foto:

DONG var eneste byder på den dyre Anholt havvindmøllepark i 2010. Nu skal Horns Rev 3 bygges. DONG er med, men ingen af de øvrige godkendte aktører vil fortælle, om de har budt på parken.

Svenske Vattenfall har Horns Rev 1, mens danske DONG Energy har Horns Rev 2. Mandag klokken 14.00 udløb budfristen, der afgør, om den planlagte Horns Rev 3 bliver svensk, dansk, norsk eller tysk.

Fire forhåndsgodkendte bydere, der ud over Vattenfall og DONG tæller tyske E.on og norske Statoil, fik for snart et år siden grønt lys til at udarbejde deres bud på vindvindmølleprojektet.

Budene skulle være Energistyrelsen i hænde klokken 14.00 mandag, hvorefter ministeren vil præsentere vinderbuddet for forligskredsen, der endeligt skal godkende buddet.

DONG Energy bekræfter over for Berlingske Business, at man har budt på Horns Rev 3, men ingen af de tre andre bydere ønsker at kommentere, hvorvidt de har budt på projektet.

»Vi overlader fuldt ud til myndighederne at kommentere omkring den videre proces,« skriver pressechef i E.on., Susanne Tolstrup, til Berlingske, mens kommunikationschef i Vattenfall Danmark, Arne Rahbæk, fortæller, at man af princip ikke kommenterer igangværende investeringsbeslutninger.

Dyr affære

Staten har tidligere haft mildt sagt blandet succes med at sende sine havvindemølleprojekter i udbud. Da Danmarks største havvindmøllepark, Anholt, blev udbudt, var der kun én byder: DONG Energy. Det har medført, at havvindmølleparken ifølge kritikere er blevet urimelig dyr. Prisen for el fra Parken er 1,05 krone kr. pr. kilowatttime.

Den pris er meget langt fra at kunne konkurrere med kul, gas og landvind for den sags skyld, og den ekstra regning havner ét sted: Hos el-forbrugerene der betaler tilskud til havvindmøllestrømmen gennem den såkaldte PSO-afgift.

Hos de store energiproducenter, heriblandt DONG, ved man godt, at der kan opstå politisk modvilje mod den fortsatte udbygning af vedvarende energi, hvis ikke prisen bringes ned. Derfor er det også et kardinalpunkt i DONGs 2020-strategi, at prisen på en megawatttime (1.000 kilowatttimer, forkortet MWH) skal bringes ned til 100 euro i 2020. I dagens euro-kurs svarer det til 744,40 kroner. Det er altså et stykke vej op til de 1.050 kroner per kilowatttime, som Anholt-parken fra 2010 kostede.

Prisen på de 100 euro per MWH gælder for et engelsk projekt, som tages investeringsbeslutning om i 2020. Ikke desto mindre skulle Horns Rev 3 gerne give et billede af, hvor langt DONG-topchef Henrik Poulsen er i sin process med at nedbringe prisen på el. Særligt fordi udgifterne til et britisk projekt er større, da man som operatør skal bygge flere dele af projektet, der i Danmark varetages af Energinet.dk.

Prisen på spil

Det er forventningen, at de buddene – såfremt de kommer – vil kunne ekspederes relativt hurtigt videre til forligskredsen. Energistyrelsen har nemlig udarbejdet et detaljeret udbudsmateriale, så der reelt ikke er så meget andet end prisen at rafle om.

Energistyrelsen har tidligere vurderet, at prisen for Horns Rev 3 vil blive på omkring 90 øre per kilowatttime. Altså 900 kroner per MWH – stadig noget over DONG mål på 744,40.

Energistyrelsen har ingen kommentar til, hvem der har budt på Horns Rev 3. Det forventes, at forligskredsen bag energiforliget har truffet endelig beslutning om investeringen i løbet af et par uger.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen