Berlingske Business

Domstol: Danske selskaber selv skyld i tab af Thule-sag

Dom fra USA genåbner drama om Thulebasen TIL ARKIV. THULEBASEN.
Arkivfoto: Thule-basen. (Foto: BJARKE ØRSTED/Scanpix 2015) Foto:

Tre danske selskaber har på grund af en "åbenlys" fodfejl lidt nederlag ved en amerikansk domstol i milliardsagen om vedligeholdelse af Thule-basen i Grønland. Selskaberne føler fejlen særligt ligger hos den danske regering.

Det skriver Politiken.

I dommen fra den amerikanske appeldomstol fremgår det, at de tre danske selskaber selv er ude om nederlaget til et amerikansk skuffeselskab i slagsmålet om milliardkontrakten på vedligeholdelse af Thule-basen.

Dom fra USA genåbner drama om Thulebasen TIL ARKIV. THULEBASEN.

Umiddelbart burde det ikke kunne lade sig gøre, at et amerikansk skuffeselskab løber med kontrakten, men en formulering i forsvarsaftalen mellem USA og Danmark fra 1951 omkring, hvem der kunne byde på ordren, åbnede et hul. Et hul, som det danske skuffeselskab Exelis A/S, der er ejet af den amerikanske forsvarsgigant Vectrus, udnyttede til at vinde ordren.

»Domstolen siger det meget klart: I skulle selv have fundet ud af det, da udbuddet kørte. Og da I ikke har gjort det, har I mistet retten til at klage«, siger Søren Friis Hansen, der er professor i international selskabsret ved CBS, til Politiken.

De tre danske selskaber, der står tilbage som tabere af udbudskrigen, er MT Højgaard-ejede Greenland Contractors, Copenhagen Arctic og Per Aarsleff, og skuffelsen er stor hos selskaberne, der mener, at svigtet især ligger hos den danske regering.

Dom fra USA genåbner drama om Thulebasen TIL ARKIV. THULEBASEN.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen