Berlingske Business
11:56Coloplasts finansdirektør tjener millioner på optioner

Døgnåbne butikker breder sig ud i landet efter storbysucces

Sophia Juliane Lydolph - 20161
I november bliver antallet af døgnåbne nettoer i landet fordoblet. Butikkerne har primært været i de større danske byer som København, Odense, Aarhus og Aalborg, men nu vil de strække sig over hele landet. (Arkivfoto) Scanpix/Sophia Juliane Lydolph

Døgnåbne butikker får betydning for, hvordan man driver supermarkeder i fremtiden, mener forbrugerekspert.

København. Netto fordobler antallet af døgnåbne butikker, efter at forsøgsbutikkerne i de største byer har været en succes. Nu satser man på de mindre byer i landet.

Det vil få betydning for, hvordan man driver supermarkeder i fremtidens Danmark, mener Dorte Wimmer, der er ekspert i forbrugeradfærd og detailhandel.

- Jeg tror, at de her fleksible åbningstider vil blive det nye normale om nogle år. Ligesom den gang butikkerne begyndte at holde åbent om søndagen. Det er jo det nye normale nu, siger hun.

Siden lukkeloven, der lagde beslag på butikkers åbningstider, blev afskaffet i 2012, har markedet ændret sig meget, vurderer Dorte Wimmer.

Nu er det muligt at købe vaskepulver, toiletpapir og andre dagligvarer 24 timer i døgnet.

Det gør det lettere for en masse mennesker at få hverdagen til at løbe rundt, mener Dorte Wimmer. Ifølge hende er det et kundesegment, der længe har været overset.

De første døgnåbne nettobutikker åbnede på forsøgsbasis for knap to år siden i København og Aarhus. Fra 1. november fordobles antallet og strækker sig til mindre byer som Solrød, Næstved, Vejle, Roskilde og Nykøbing Falster.

Ifølge Brian Seemann, der er landedirektør for Netto Danmark, var det i første omgang ikke kunderne, der handler om natten, der var i fokus, da Netto åbnede sine første døgnåbne butikker.

Anders Holch Povlsen, Bestseller.

Til at starte med var målet at gøre butikkerne mere lækre for dem, der handler om dagen, ved at bruge natten til at klargøre butikken til dagen efter.

Men det har vist sig, at være en succes, lyder det fra direktøren.

- Vi vil gerne give vores kunder en bedre kundeoplevelse. Vi kan se, at det virker. Derfor har vi bevæget os længere ud i landet, siger han.

Der er størst omsætning i starten af den udvidede åbningstid fra klokken 22 til 01 og i slutningen fra klokken 5 til 8, oplyser Brian Seemann.

xx

Det er ofte unge mennesker og folk, der arbejder om natten, som gør brug af tilbuddet. Men ifølge direktøren er det også børnefamilier, der står tidligt op.

Netto har 465 butikker i Danmark og 861 butikker samlet i Tyskland, Polen og Sverige. Fra november vil 30 af butikkerne i Danmark være døgnåbne.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen