Berlingske Business

Dobbelt så mange sager om falske penge

q
ARKIVFOTO. Foto:

De seneste år er der anmeldt markant flere sager om forfalskede pengesedler i Danmark end tidligere. Flere butikskæder har taget nye værktøjer i brug for at undgå at hoppe i fælden.

Langt flere danskere bliver taget i at forsøge at betale med falske pengesedler.

Hvor der indtil 2012 var 400-500 sager årligt, hvor der blev anmeldt brug af falske pengesedler, var der 1.046 sager i 2013 og 858 sager i 2014. Det skriver metroxpress.

Karsten Lauritzen

Kommunikationsrådgiver Connie Westergaard fra Rigspolitiet skriver:

»Stigningen i antallet af anmeldelser om pengefalsk og udgivelse af falske penge skyldes primært, at der i 2013 var en mindre gruppe af gerningsmænd, der var ansvarlige for en lang række forhold. Denne stigning forventes også at afspejle sig i antallet af anmeldelser om pengefalsk og udgivelse i 2015.«

Procesdirektør i Dansk Erhverv, Lars Alexander Borke, vurderer, at problemet med falske penge er stigende. Dansk Erhverv har etableret systemet CrimeStat, hvor de store detailhandlere i Danmark advarer hinanden mod butikstyveri, indbrud og svindel.

»Især gennem det seneste år har vi haft flere orienteringer, som vi har sendt rundt til medlemmerne, om falske penge,« siger Lars Alexander Borke.

Hos Coop, der driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Irma, Fakta og Dagli’Brugsen, støder man på flere falske pengesedler, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

»Vi har oplevet en stigning det seneste års tid,« siger han og forklarer, at det primært er femhundrede- og tusindkronesedler, der bliver svindlet med.

BM

Der bliver derfor udført intense tjek af pengesedlerne i Coops 1.200 butikker. Hos 7-Eleven har man købt ægthedstestere.

»Hos 7-Eleven registrerede vi en del tilfælde med falske pengesedler i 2014, men i 2015 har det været knap så markant,« siger Martin Vestergaard fra Intern Revision og Sikkerhed hos 7-Eleven, til metroxpress.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen