Berlingske Business

Dobbelt så mange langtidsledige næste år

Allerede til næste år vil 40.000 danskere være langtidsledige. Det er en fordobling i forhold til i dag. Det kan det blive dyrt for samfundet.

I øjeblikket er der godt 20.000 arbejdsløse, der har været på understøttelse i mere end 52 uger og altså kan betragtes som langtidsledige. Men allerede næste sommer vil det tal være mere end dobbelt så stort, viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) ifølge Politiken onsdag.

Køen af langtidsledige vil vokse med 23.000 frem til næste sommer, hvis udviklingen i arbejdsløsheden følger det hidtidige mønster i krisen, lyder spådommen. 17 procent af dem, der er blevet arbejdsløse i kølvandet på den økonomiske krise, er nemlig ikke kommet i arbejde efter et år.

- Vores frygt er, at vi går ind i tider med markant højere permanent arbejdsløshed. Og vi taber de gevinster, som vi har opnået de seneste år, på gulvet. Flere har fundet en plads på arbejdsmarkedet, og eksempelvis er mange kontanthjælpsmodtagere kommet i arbejde, siger direktør Lars Andersen, AE, til Politiken.

- Regeringen forventer selv, at der vil være mere end 150.000 arbejdsløse næste sommer på trods af bankpakker, fremrykkede investeringer i jernbaner og veje og skattelettelser. Der er behov for endnu en vækstpakke, som også de økonomiske vismænd har peget på, siger Lars Andersen, der understreger, at det kan blive dyrt for samfundet, hvis arbejdsløsheden får lov at stige, og der bliver flere langtidsledige.

Stiger langtidsledigheden med 25.000, koster det samfundet syv milliarder kroner frem til 2017 i form af for eksempel tabte skatteindtægter og ekstra udgifter til håndtering af langtidsledige, skriver Politiken.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen