Berlingske Business

DI: Usikkerhed om Brexit kan bremse investeringer

Brexit
Usikkerheden omkring Storbritanniens fremtidige tilhørsforhold til EU vil lægge låg på danske investeringer i landet vurderer industriorganisationen Dansk Industri (DI). Foto:

Usikkerheden omkring Storbritanniens fremtidige tilhørsforhold til EU vil lægge låg på danske investeringer i landet vurderer industriorganisationen Dansk Industri (DI).

Effekten af generel usikkerhed omkring Brexit vil således på kort sigt give de danske virksomheder et tab i konkurrenceevne, da det højst sandsynligt medfører en svækkelse af det engelske pund. På længere sigt vil det ifølge Anders Ladefoged, der er europapolitisk talsmand i DI, få virksomhederne til at famle i blinde i forbindelse med fremtidige investeringer, da konsekvenserne ved en evt. britisk udmeldelse af EU er ukendte.

Det skriver Børsen.

BRITAIN-EU/GERMANY

- Som virksomhed vil man holde igen eller omdirigere investeringer. Det har vi set under finanskrisen, hvor virksomhederne holdt igen på investeringerne, og det bliver til en selvforstærkende ond cirkel, hvor man som investor hele tiden udskyder sin beslutning, siger Anders Ladefoged til Børsen.

GERMANY-GREECE-EU-REFERENDUM-FLAGS

Blandt danske virksomheder holder man ifølge Børsen snuden i strategisporet og undgår kortsigtede ændringer, indtil omstændighederne er mere kendte.

- Vores langsigtede investeringer er uafhængige af, om Storbritannien er med i EU eller ej. Det er et vigtigt marked for os, og vi vil hele tiden udbygge og forsvare den position, vi har i Storbritannien., siger Lars Rasmussen, administrerende direktør i Coloplast, der har Storbritannien som sit største marked, til Børsen.

tine roed

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen