Berlingske Business

DI: Toplederne skal gå i offensiven trods handelskrig

HAndelskrig
Deltagerne i Berlingske Business Toplederpanel frygter ikke, at deres egen virksomhed bliver ramt i handelskrigen, men de er nervøse for, at handelskrigen kan bremse opsvinget i den globale økonomi. Foto:

Toplederne frygter for den globale økonomi på grund af handelskrigen. Men det er vigtigt, at virksomhederne ikke lader sig skræmme unødigt af handelskrigen, mener Dansk Industri.

Vi bliver ikke selv ramt af handelskrigen, men den globale økonomi kan få et slag i mellemgulvet. Næsten sådan lyder det fra deltagerne i Berlingske Business Toplederpanel.

Af svarene fra de 144 topledere, der deltager i panelet, kan man se, at de faktiske og bebudede toldsatser har fået halvdelen af toplederne til at sænke deres forventninger til væksten i den globale økonomi. Rundspørgen er foretaget i starten af juni, før hensigterklæringen mellem EU og USA om at arbejde henimod friere handel, men efter USA har pålagt toldsatser på både Kina og EU.

Det er meget naturligt og forståeligt, mener direktør i Dansk Industri, DI, Kent Damsgaard, men hans budskab til virksomhederne er samtidig klart.

Virksomheder skal ikke lade sig skræmme af handelskrigen, men skal i stedet skal gå i offensiven, også selv om handelskrigen kommer på et tidspunkt, hvor den danske eksport har skrantet lidt.

»Virksomhederne skal være opmærksomme på, om handelskrigen kan ramme dem, men de skal blive ved med at være opsøgende på eksportmarkederne og ikke lade sig skræmme unødigt af handelskrigen, siger Kent Damsgaard.

»Virksomhederne må ikke stoppe og trække følehornene til sig, selv om det er gået lidt dårligt for vores eksport i den senere tid,« siger Kent Damsgaard og fremhæver, at trods handelskrig er der gode udsigter for den globale økonomi i den kommende tid.

Bevist til hudløshed

I svarene fra Toplederpanelet kan man se, at topledernes optimisme er faldet lidt, efter at den var rekordhøj tilbage i slutningen af sidste år. Det er dog stadig 58 pct. af toplederne, som er enten optimistiske eller meget optimistiske med hensyn til fremtiden for deres virksomhed.

Men først og fremmest er problemet med handelskrigen, at der breder sig en usikkerhed.

Analysechef i Dansk Erhverv, Malthe Mikkel Munkøe
DEL CITAT

Når det gælder handelskrigen, er det kun tre pct. af toplederne, som svarer, at de har udskudt investeringer på grund af handelskrigen, og kun fem pct. overvejer at gøre det. Handelskrigen har endnu ikke påvirket virksomhedernes lyst til at opdyrke nye eksportmarkeder.

Analysechef i Dansk Erhverv Malthe Mikkel Munkøe er enig med toplederne i, at handelskrigens påvirkning på den globle økonomi er det, der vil være værst for de danske virksomheder.

»Der er ikke mange danske virksomheder, som direkte bliver ramt af øget told på stål, men de bliver ramt indirekte. Virksomhederne kan eksempelvis have samarbejde med andre firmaer, som bliver ramt af tolden. Men først og fremmest er problemet med handelskrigen, at der breder sig en usikkerhed i den globale økonomi,« siger Malthe Mikkel Munkøe.

Topchefen i den danske enzymproducent Novozymes, Peder Holk Nielsen, mener, at det er bevist til hudløshed, at en handelskrig vil gå ud over væksten i den globale økonomi.

»Hele problemstillingen med toldmure er, at det er så nemt at bilde alle ind, at når man sætter en mur op, får man mere egenproduktion, men man glemmer jo at fortælle, at grunden til, at vi ikke har den egenproduktion, er, at det var billigere at producere et andet sted,« siger Peder Holk Nielsen.

»Når man så skal til at producere i hjemmemarkedet, skal de penge jo på bordet. De penge bliver så bare taget fra noget andet,« siger Peder Holk Nielsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen