Berlingske Business

DI: For få penge til forskning

Industriens Hus
Industriens Hus Foto:

DI og Det Strategiske Forskningsråd kritiserer, at regeringens finanslovsudspil indeholder færre offentlige midler til forskning. Dansk Erhverv er dog godt tilfredse.

Finansministeriets lommeregner har været på overarbejde op til fremlæggelsen af regeringens finanslovsudspil tirsdag. Den uddelte blandt andet jackpot til en anlægspulje på en milliard kroner og til bandebekæmpelse på 200 mio.kr.

Til gengæld var forskningsmidlerne knap så heldige i regnemaskinens lotteri. Det historisk høje offentlige forskningsbudget må således lade sig barbere med 277 mio. kr. i 2014, hvis beregningerne overlever de kommende forhandlinger, og frem mod 2017 skal budgettet helt ned på én procent af BNP mod nuværende 1,12.

Den prioritering får hårde ord med på vejen fra Dansk Industri, DI, der mener, det er den forkerte vej at gå i kampen om at tiltrække virksomheder til landet.

»Vi havde gerne set en mere ambitiøs satsning på forskningsområdet. Konsekvensen kan blive, at Danmark bliver et mindre attraktivt land at placere forskningsintensive virksomheder i, og det er den gale vej at gå,« siger Lars B. Goldschmidt, direktør i DI, som dog kalder det »anerkendelsesværdigt«, at regeringen poster flere penge i de videregående uddannelser for at sikre kvaliteten.

Mindre gennemslagskraft

Hos Dansk Erhverv er man også glade for, at universiteterne får flere penge. Her er der dog »fuld forståelse« for at skære i forskningsmidlerne, så længe man holder sig over én procent af BNP.

Et af de områder, der vil blive skåret mest ned på, er Det Strategiske Forskningsråd. Her mener formand Peter Olesen, at det er en ærgerlig udvikling, der tegner sig.

»Vores udfordring i Danmark med at drive innovation og skabe job og vækst er ikke blevet mindre, så i den sammenhæng er vi lidt skuffede over, at man ikke investerer mere på det her område. For os betyder det, at vi kan støtte færre og færre af de gode projekter, og vi er i forvejen nede at skulle sige nej til omkring 90 pct. af de ansøgninger, vi får. Bundlinjen må så være, at gennemslagskraften bliver mindre,« siger Peter Olesen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen