Berlingske Business

DI: Begrænset effekt af Gaza-krig

DI: Begrænset effekt af Gaza-krig - 1
Foto:

Den åbne krig mellem Israel og Hamas skaber ny uro på et milliardmarked for danske virksomheder. Dansk Industri følger situationen, men vurderer indtil videre, at krigens kun vil få begrænset effekt på eksporten.

Konflikten mellem Israel og Hamas er eskaleret voldsomt i de seneste uger med Israelske soldaters invasion af Gaza som den foreløbige kulmination.

Det kan få betydning for den danske eksport til sprængfarlige område. Den er dog først og fremmest koncentreret om samhandlen med Israel.

”Det er klart, at en konflikt som denne skaber uro og gør tingene mere besværlige for danske virksomheder i Israel. Men generelt vil jeg vurderer, at betydningen for de danske virksomheder er relativt begrænset,” siger Peter Thagesen, afsætningspolitisk chef hos Dansk Industri, til Business.dk.

Han oplyser, at den danske eksport til Israel er på 1. mia. kr. om året, hvilket placerer landet som nr. 48 på listen over de største aftagere af danske produkter og serviceydelser. En liste, hvor det palæstinensiske selvstyre i Gaza slet ikke optræder.

Størstedelen af de 1,4 mio. indbyggere i Gaza lever i decideret fattigdom og bruttonationalproduktet pr. indbygger er kun 60 pct. af, hvad det var i 1999.

”Det er en forarmet befolkning og et område, hvor stort set ingen danske virksomheder opererer,” siger Peter Thagesen og tilføjer, at 1,1 mio. af indbyggerne i Gaza er afhængig af nødhjælp udefra.

Hvis konflikten eskalerer yderligere, kan det dog få betydning for den danske eksport til Mellemøsten. Det ovenpå et par vanskelige år i kølvandet på Muhammed-konflikten, der udløste boykot af danske varer i en række arabiske lande i 2006.

”Mens andre lande har haft nogle gode år, er vi ved at være tilbage på niveauet fra før Muhammed-krisen. Det betyder, at vi har mistet markedsandele de seneste år. Men nu håber vi, at vi har lagt de vanskelige år bag os,” siger Peter Thagesen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen