Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Detailhandlen faldt i februar

Forbrug, indkøb, butik, penge, Opsving.
Foto:

Vi købte lidt mindre ind i februar i forhold til januar. Der er dog sket en stigning i forhold til februar i fjor.

Salget i detailhandlen faldt 0,2 pct. fra januar til februar. Men målt over en tre måneders periode fra december 2014 var salget 0,3 pct. højere end i den foregående tremåneders periode.Og i forhold til februar 2014 er der også tale om en stigning i år på 0,8 pct., visr tallene fra Danmarks Statistik.

Salget af beklædning faldt 0,1 pct., mens salget af fødevarer og andre dagligvarer steg 0,3 pct., viser tallene, som er korrigerede for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.

Et stagnerende privatforbruget er en stor faktor i den langsomme vækst, som Danmark oplever i øjeblikket.

Sydbanks makroøkonom Peter Bojsen Jakobsen bider mærke i, at detailsalget har vist en positivt årsstigningstakt  13 måneder i træk.

»Dagens beskedne fald i detailsalget spolerer ikke billedet af, at der ved at ske et skifte i dansk økonomi, hvor danskernes forbrugslyst i højere grad vil bidrage til den samlede økonomiske vækst i fremtiden,« skriver han i en kommentar.

Fremadrettet vurderer han, at der er udsigt til mere fremgang i detailsalget og danskernes forbrug generelt.

»Bolig- og arbejdsmarkedet viser pæn fremgang, og samtidig får danskernes forbrugslyst yderligere medvind af den historisk lave rente og faldet i olieprisen. De gode forhold for forbrugernes økonomi spejler sig også tydeligt i forbrugertilliden, som længe har befundet sig på et højt niveau. Vi forventer derfor en yderligere fremgang i detailsalget i løbet af 2015, og forventer en samlet vækst i det private forbrug på 2,0 procent i 2015, hvilket er udslagsgivne for, at vi tør sige, at opsvinget banker på døren til dansk økonomi,« skriver den optimistiske økonom.

Chefanalytiker Tore Stramer fra Nykredit drypper lidt malurt i bægeret ved at påpege, at vi stadig er langt fra niveauet for detailsalget før krisen ramte.

»Således befinder detailsalget sig fortsat knap 12 pct. under førkrise-niveauet i september 2007. Fortsætter detailsalget med at stige med samme hastighed, som vi har set over det seneste år, skal vi helt hen til sommeren 2021 før detailsalget igen er tilbage på førkrise-niveauet,« skriver han.

Årsagen er efter hans mening, at danskerne har ændret indkøbsvaner, og at de nu lægger en stigende andel af deres forbrug uden for landets grænser via internethandel.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen