Berlingske Business

Det britiske pund vinder uskøn sidsteplads

London Storbritannien - 201608
Det britiske pund er årets mest svækkede valuta over for dollar. Free/Colourbox

Det britiske pund får stadig øretæver på valutamarkedet og har klaret sig værre end den argentinske peso.

København. Efter et kortvarigt glimt af håb inden de første resultater fra Storbritanniens EU-afstemning tikkede ind i slutningen af juli, har det britiske pund fået slag på slag på valutamarkedet.

Usikkerheden omkring fremtiden, der blev udløst da det stod klart, at briterne havde stemt sig ud af EU, fik valutahandlerne til at sælge ud af pundet.

Siden da er Bank of England begyndt at pumpe penge ud for at støtte økonomien og har sænket renten, hvilket har sendt pundet endnu længere ned.

- Det er svært at finde grunde til at være positiv omkring pundets udvikling, når man ser på den økonomiske udvikling, pengepolitikken og de politiske udsigter, siger valutastrateg ved Commerzbank Thu Lan Nguyen til Bloomberg News.

Siden afstemningen den 23. juni er pundet svækket med markante 13,2 procent over for dollar til 1,292 dollar for et pund.

Det gør pundet til den mest svækkede valuta over for dollar i år. Dermed har pundet klaret sig dårligere end den tidligere mest svækkede valuta, den argentinske peso, der lider under politisk tumult og et nationalregnskab, der kun lige hænger sammen.

Over for euroen, og dermed den danske krone, har det britiske pund klaret sig endnu værre.

Da året startede kostede et pund 10,13 kroner. Men nu kan man købe et pund for 8,61 kroner, en svækkelse på 15 procent.

Mens det er godt nyt for danske turister vil det på sigt gøre det dyrere at være brite, da varer købt i andre valutaer bliver dyrere.

Da Storbritannien importerer varer og tjenester for 40,2 milliarder pund om måneden er det en stor del af landets produkter og investeringer, der bliver ramt.

Storbritannien har fortsat ikke officielt påbegyndt processen med at forlade EU, da begge førende partier i landet har skullet finde nye formænd.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen