Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Derfor investerer virksomhederne enorme summer i Super Bowl

08BUSNFL-SUPERBOWL-150554.jpg
Med noget at spise og drikke foran sig fulgte millioner af amerikanere i nat Super Bowl – nogle af dem for 50. gang. Foto: Mike Blake/Reuters

I nat sad millioner af amerikanere klinet til skærmen for at se Super Bowl. Og milliarderne ruller ind til sporten fra reklamer.

I nat blev det 50. Super Bowl afviklet i USA, og som sædvanlig var det ikke bare slutspillet – denne gang mellem Denver Broncos og Carolina Panthers, der fangede publikums interesse, men de mange TV-reklamer, som virksomhederne ofte er op mod et år om at producere, fordi de skal være unikke. Der er en regulær kamp om at levere de mest spektakulære TV-annoncer, fordi de bliver delt på de sociale medier efterfølgende.

NFL

Fem millioner dollar koster det for 30 sekunder, og så skal det også være godt. De seneste år har det været Budweisers reklamer med heste og hunde, der er blevet delt millioner af gange på YouTube og andre steder.

pix-reklame

Det har givet bonus for ølvirksomheden, som elsker reklamerne. Og en lang række firmaer har også i år stået i kø for at få plads på den trods alt begrænsede plads, der er i Super Bowls transmission, der sidste år nåede ud til 114 millioner mennesker. Og som sagt er det ikke kun det publikum, der rent faktisk ser kampen, virksomhederne når ud til. Takket være de sociale medier kan man ifølge flere reklamebureauer tredoble antallet af seere.

Hvor populære reklamerne er ses af, at CBS 2. februar sendte et program, der var en genudsendelse af de 50 bedste reklamer, der nogensinde er sendt i forbindelse med Super Bowl. Ifølge websitet Digital Trends var der over 11 millioner seere til et gensyn med reklamerne, så de har også en lang levetid. Og det er unikt, at man har en sportskamp, der i den grad er populær blandt amerikanerne, men at reklamerne får mindst lige så stor opmærksomhed.

»Det er blevet et laboratorium, hvor man afprøver, hvordan man også i andre sammenhænge kan få mest ud af de her reklamer,« siger flere annoncefirmaer til amerikanske medier.

Tirsdag: SuperBowl

Seth Kaufman, som er marketingdirektør for Pepsi, siger til mediet Khon2, at det sagtens kan betale sig.

»Investeringerne i den platform, som Super Bowl er, kommer rigeligt ind igen. Det er en stor platform, fordi det for disse fans af Super Bowl ikke blot handler om en enkelt søndag. Alle vores analyser siger, at det er en god investering for vores forretning«, siger han til Khon 2.

Men andre er stærkt uenige, fordi prisen efterhånden er drevet op i et leje, hvor det virkelig er dyrt for virksomhederne. Ifølge nyhedsmediet Time siger alle undersøgelser, at man ikke kan mærke et stærkere salg efter reklamerne.

Ifølge Time viser en under­søgelse fra 2014, at TV-reklamerne i Super Bowl ikke påvirkede salget af øl og chips afgørende. Til gengæld er der ingen tvivl om, at hvis reklamen er lavet rigtigt, vil virksomheden kunne fastholde sit brand, hvilket sådan set er godt. Men om det også afspejler sig i regulært salg er mere tvivlsomt. En anden undersøgelse, som firmaet Genesis Media stod bag, viste, at 90 procent af seerne ikke nødvendigvis ville købe nogen af de produkter, der blev reklameret for under kampen.

29BUSDLF-Forside_2.jpg

Så hvorfor investerer virksomhederne så i det? For at fastholde et brand. Og det er den langsigtede virkning, man går efter, når man bruger ikke alene millioner af dollar på at få reklamen placeret under kampen, men også forinden bruger endnu flere millioner dollar på at udforme de bedst tænkelige. I mange af dem optræder superstjerner som Helen Mirren og kendte amerikanske komikere. De skal også have en høj løn for at medvirke,

Det drejer sig simpelthen om for virksomhederne at blive en del af den nationale diskussion dagen efter kampen, fordi reklamerne går over i historien, hvis de er gode nok. Og hvis en virksomhed bliver det, folk taler om, er sandsynligheden for, at man også kan fastholde et marked på langt sigt, større.

Men uanset hvordan man vender det, har årets Super Bowl udviklet sig til at være reklamefilmens Oscar-aften. For de reklamer, der klarer sig bedst, vil med tiden også glide ind i historien om Super Bowl. Og alene det faktum at nogle af annoncerne allerede inden Super Bowl lå frit tilgængelig på nettet viser, at reklamefirmaerne er blevet betydeligt mere kreative med at få det maksimale ud af det.

Der bliver også solgt meget. Ikke bare de traditionelle kyllingvinger, som amerikanerne fortærer godt 1,3 milliarder af. Men også millioner og atter millioner af sodavand, øl og andre læskedrikke for ikke at tale om de enorme mængder chokolade, som også bliver langet over desken denne dag. Det er en festdag på flere niveauer for amerikanerne. og reklamerne er blevet en vigtig del af det.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen