Berlingske Business

Der skal investeres mere i byggeri

Byggeri
Foto:

Aktiviteten i byggeriet er faldet til sit laveste niveau i 25 år. Der er behov for at fremrykke investeringer.

Politikerne er nødt til at sætte gang i byggeriet ved at fremrykke planlagte investeringer. Det er opfordringen fra Dansk Byggeri, efter at byggeaktiviteten i andet kvartal 2009 faldt med 31 procent i forhold til sidste år, når man måler på påbegyndt etageareal.

- Byggestatistikken er ganske vist meget usikker, men der er ingen tvivl om, at vi nu oplever det største fald i byggeinvesteringerne siden den anden oliekrise i begyndelsen af 1980’erne, fortæller seniorøkonom Finn Bo Frandsen fra Dansk Byggeri og forklarer videre:

- Nybyggeriet af påbegyndte ejerboliger er reduceret kraftigt på grund af afkølingen på boligmarkedet, som har oplevet rekordstore prisfald i huspriserne, mens nybyggeriet af almene boliger er reduceret til et rekordlavt niveau. I første halvår 2009 blev der påbegyndt knap 800 familieboliger, ungdomsboliger og ældreboliger mod 2.000 i både 2007 og 2008 og 3.500 i 2006.

Erhvervsbyggeriet faldt i andet kvartal med 34 procent i forhold til 2008, og erhvervsbyggeriet faldt tilsvarende 38 procent.

Dansk Byggeri opfordrer politikerne til at gøre, hvad der er muligt for at hjælpe byggebranchen.

- Vi skal blandt andet hurtigst muligt få gang i de allerede vedtagne sygehusbyggerier. Regionerne vil samtidig kunne opnå en vigtig rolle ved at blive foregangsbygherrer med hensyn til at anvise energirigtige løsninger i fremtidens nybyggeri, siger Finn Bo Frandsen.

Han peger på problemerne hos specialsygehusene, som mangler penge til at renovere deres bygninger. 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen