Berlingske Business

»Der er større jobsikkerhed«

BM
Emil Axelsen. 32-årige Emil Axelsen skiftede fra det private erhvervsliv til det offentlige. Foto:

Emil Axelsen søgte mod en stilling i det offentlige efter to år i den private sektor. Han ville have et job med større balance mellem privat- og arbejdsliv. Han er langt fra den eneste, viser ny undersøgelse.

Det var udsigterne til at kunne påvirke samfundspolitikken ved et job i det offentlige, der fik 32-årige Emil Axelsen til at søge stillingen som fuldmægtig ved Energistyrelsen for to år siden.

Han havde været ansat i en graduatestilling ved Dong Energy i to år.

»Jeg har altid interesseret mig for samfundet og politik. Det kunne jeg i højere grad ­arbejde med i det offentlige end i det private.«

Emil Axelsen havde netop oplevet en ­fyringsrunde ved Dong Energy, da han skiftede til Energistyrelsen. Derfor var håbet, at der var større jobsikkerhed i det offentlige.

GoMore3F

»Det har til dels vist sig at være rigtigt. Der har været udflytning af arbejdspladser til ­Jylland, så derfor er ideen om større jobsikkerhed i det offentlige end i det private ikke altid virkeligheden,« siger han.

Emil Axelsen er ikke den eneste, der har søgt mod det offentlige, da han var på jagt efter job.

Danske lønmodtagere vil have jobsikkerhed, balance mellem privat- og arbejdsliv og arbejdsopgaver med tydeligt samfundsformål. Det viser en analyse fra Konsulenthuset Ballisager, der har spurgt 5.000 jobansøgere om, hvad de lægger vægt på, når de søger nyt arbejde.

Netop det fokus i jobjagten kan være for­klaringen på, at jobopslag i det offentlige i ­gennemsnit modtager 17 ansøgninger mere end jobopslag i det private, som det fremgår af konsulenthusets rekrutteringsanalyse, siger direktør for Konsulenthuset Ballisager, Morten Ballisager:

»Der ruller en bølge ind over os lige nu, hvor balance mellem privat- og arbejdsliv er vigtigt. Det giver en rekrutteringsfordel til det offentlige.«

Grethe

Morten Ballisager henviser til en under­søgelse, som det sociale medie LinkedIn foretog for nylig. Her blev balance mellem privat-og arbejdsliv målt som den allervigtigste ­parameter for personer, der overvejede et jobskifte.

Fordomme holder ikke

Det kommer ikke bag på karriererådgiver ved fagforbundet Djøf, Thomas Kantsø, at det offentlige modtager flere ansøgninger end det private. Han genkender billedet fra sin rådgivning af Djøfs medlemmer.

»Det skyldes en del misforståelser hos jobansøgerne, at f.eks. at det offentlige giver større jobsikkerhed. Det er ikke rigtigt,« siger Thomas Kantsø. Han understreger, at jobansøgerne snyder sig selv med de fordomme.

akademikere

Thomas Kantsø har gennem sin rådgivning oplevet, at ansatte i det private erhvervsliv fortæller ham, at de vil søge mod det offentlige, så de kan tage det »stille og roligt resten af ­deres arbejdsliv«.

»Sådan kommer det altså ikke til at foregå,« siger han.

Er de danske lønmodtagere ikke ambitiøse nok, når de fortæller dig, at de bare »vil slappe lidt af« i det offentlige?

»De er i hvert fald ikke grundige nok, når de skal søge job. De bærer rundt på fordomme, som de ville få afkræftet, hvis de undersøgte en potentiel kommende arbejdsplads grundigere,« siger Thomas Kantsø.

Tror jobansøgerne generelt, at de kan slappe af i det offentlige?

»Det kan man godt sige. Der er en fordom og et misforstået syn på, hvordan man arbejder i det offentlige.«

barsel, job, gravid, jobsøgnin

Den fordom genkender Emil Axelsen:

»Jeg forestillede mig også, at der var en bedre balance mellem privat- og arbejdsliv i det offentlige. Virkeligheden har vist sig en lidt anden. Jeg arbejder faktisk mere nu, end da jeg var ansat ved Dong Energy, men det passer mig godt.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen