Berlingske Business

Der er færre i arbejde til at løfte forsørgerbyrden

arbejdsmarked
Foto:

Der er færre beskæftigede danskere til at forsørge personer på offentlige ydelser, viser en ny analyse.

Der er færre danskere på arbejdsmarkedet til at forsørge personer i den arbejdsdygtige alder på offentlige ydelser. Det viser en analyse fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA).

Det skriver Jyllands-Posten.

Hvor der i 2008 var 4,1 danskere i beskæftigelse til at forsørge en person i alderen 15 til 64 år, som var på en offentlig ydelse, var der i 2011 kun 3,5 beskæftigede til at løfte opgaven.

I analysen er ikke medregnet studerende og elever, og gruppen af offentligt forsørgede omfatter blandt andet førtidspensionister og kontanthjælpsmodtagere.

Ifølge administrerende direktør i DA Jørn Neergaard Larsen er der brug for yderligere reformer og »langt stærkere incitamenter«, som kan få flere folk i den arbejdsdygtige alder ud på arbejdsmarkedet.

»Hvis vi omsætter det faktum, at der skal cirka 3,5 i beskæftigelse til at forsørge en person i den arbejdsdygtige alder mellem 15 og 64 år til kroner og øre, betyder det, at de første 40-50.000 kroner, som en person i arbejde afleverer til skattevæsenet, går til at forsørge andre voksne danskere i den arbejdsdygtige alder, som ikke er i arbejde. Det er en ekstrem belastning af det danske erhvervsliv og af den danske konkurrenceevne, og det er slet ikke holdbart på langt sigt,« siger han til avisen.

Ifølge professor Torben M. Andersen, der er tidligere overvismand og formand for Velfærdskommissionen, vil de seneste års reformer med tiden ændre forsørgerbyrden.

»Mulighederne for at gå mere ned ad den vej er - om ikke udtømte - så i alle tilfælde noget sværere, hvis man vil fastholde grundelementerne i det danske velfærdssystem,« siger Torben M. Andersen til avisen.

Han vurderer samtidig, at der vil komme »nogle meget afgørende prioriteringsdiskussioner« blandt andet i sundhedsvæsenet, fordi der ikke vil være råd til det hele.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen