Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Den tyske vej op igen

I de seneste par måneder er der stigende ordrer fra udlandet til eksportvirksomhederne,

men det sker først og fremmest i den vestlige del af landet, hvorimod det stadig går meget langsomt frem i Østtyskland,

hvor det næste landdagsvalg, i SachsenAnhalt, bliver det sidste før Forbundsdagsvalget den 22. september. Forbundskansler

Schröder turnerer i delstaten for at at vende den negative stemning mod regeringen i Berlin. SPD i Sachsen-Anhalt kan ikke regne

med ret meget mere end ca. 20 pct. af stemmerne og vil være tvunget til at gå i koalition med PDS for at kunne regere.

Præsidentkandidat Stoiber fra Bayern er også i Sachsen-Anhalt for at dreje stemmerne over til CDU ved at love at gøre

noget efter en valgsejr.





Fald i tillid


(NEW YORK) De amerikanske forbrugeres tillid til den nære fremtid faldt

i februar efter en opgang i de to forudgående måneder. Amerikanerne ser ikke alt for optimistisk på udsigterne til

et mere positivt arbejdsmarked og dermed til en bedre økonomi for den enkelte. Forbrugernes tillid måles af Conference

Board i New York. CBs indeks for februar er faldet til 91,4 fra 97,8 i januar. De økonomiske eksperter havde ventet et tal

på 97 og er meget overraskede over det kraftige fald. Analytikere siger, at faldet i tillid kan komme fra hele skandalen med

energikoncernen Enrons fallit og afsløringer af kriminelle forhold blandt koncernens topfolk. Mistroen har bredt sig og afholdt

mange jævne borgere fra at sætte deres sparepenge i aktier. Analytikerne er stort set enige i, at tilldsnedgangen i februar

er midlertidig, mens der ventes på opgangssignaler fra erhvervslivet.





De franske


priser stiger


(PARIS)

I Frankrig er forbrugerpriserne steget 0,5 pct. i januar og inflationsprocenten er for den seneste 12 måneders periode steget

til 2,2 pct. fra 1,4 pct. i december, oplyser det statistiske kontor INSEE. Stigningen i januar kommer af højere grøntsagspriser

som følge af vintervejret og forhøjelser af forskellige tjenesteydelser.





Japansk prisfald


(TOKYO) I

Japan rasler priserne fortsat ned. Hele erhvervslivet arbejder med stadig ringere fortjeneste. Kort sagt: Deflationen holder Japan

i et fast greb. Finansminister Shiokawa kræver nu af centralbanken, Bank of Japan, at den slækker på den stramme

monetære politik i kampen mod deflationen, der har bragt renteniveauet ned til den umiddelbare nærhed af nulpunktet. Centralbanken

skal nu gennemføre planen om månedligt at købe af bankernes misligholdte udlån for et beløb, der

svarer til 7,5 mia. USdollars. Bankerne skal også¨tvinges til at afskrive en del af deres misligholdte udlån. Økonomiminister

Takenaka siger, at en række foranstaltninger er klar til at imødegå de japanske prisfald, der har ramt virksomhedernes

fortjeneste siden midten af 1990erne.





Tysk nej


til Liberty


(FRANKFURT) De tyske kartelmyndigheder har endeligt

afslået at godkende, at Telekom sælger seks regionale kabel tv-net til den amerikanske koncern Liberty Media, fordi det

vil forringe konkurrencevilkårene på markedet for kabel-tv. Liberty ville betale 5,5 mia. euro for kabelnettene i Berlin,

Nordtyskland, Østtyskland, Rheinland-Pfalz og Bayern. Programudbudet skulle hovedsagelig dirigeres af Liberty, og det punkt

slog kartelmyndighederne ned på. Telekom havde regnet med at bruge de 5,5 mia. euro til afbetaling på selskabets samlede

gæld på 65 mia. euro.





Telefonafgift


op i Tyskland


(BERLIN) For Tysklands 50 millioner telefonabonnenter

bliver det dyrere at have telefon. Månedsafgiften for et almindeligt abonnement stiger 5 pct. til 13,33 euro og for ISDN-forbindelser

stiger det 2,8 pct. til 23,60 euro. Til gengæld falder lokalsamtaler fra 6,2 til 6 cent. Telekom venter, at prisstigningerne

giver et tocifret millionbeløb i euro ekstra pr. år.


I øvrigt vil EU i år kræve, at de såkaldte

roaming-gebyrer bliver nedsat. Gebyret dækker mobiltelefonbrugeres anvendelse af apparatet i udlandet, og det har vist sig,

at der ofte kræves uhørt høje overpriser.





Enron-vidne


(NEW YORK) En tidligere økonom i

Enron-koncernen, Ben Glison, der især havde med Enrons forskellige partnerskaber at gøre, har meldt sig som et hovedvidne

i sagen om grundene til Enrons fallit. Han samarbejder nu med anklagemyndighedens eksperter i at klarlægge, hvordan Enrons ledere

tilvendte sig milliarder af dollars. "New York Times" skriver, at Glison har været på tæt hold af de begivenheder,

der førte til sammenbruddet i energikoncernen.





Nissan med


ny compact


(TOKYO) Japans tredjestørste

bilproducent Nissan Motor Co. Ltd. har præsenteret supercompactmodellen March, der skal øge Nissans markedsandel. Den

oprindelige supercompact blev til for en halv snes år siden og blev under navnet Micra særdeles populær på

det europæiske bilmarked. Den ny udgave, March, skal konkurrere med Toyotas europæiske udgave Yarris og Hondas topsælgende

bil Fit, der i fjor blev Årets Bil. March er den første Nissan-bil, der produceres i alliance med Renault, der er hovedaktionær

i Nissan. March sælges i Japan fra 5. marts for priser mellem 7.115 og 9.890 USdollars alt efter udstyr.





Norsk


spillelyst


(OSLO)

I Norge har spillelidenskaben i den grad grebet om sig, at der i fjor blev spillet for 22,2 mia. nkr., og det er dobbelt så

meget, som Norge bruger til udviklingshjælp til lande i den tredje verden. Det er udregnet, at trangen til spil stiger med 5

pct. pr. år, siger Lotteritilsynet. Rundt om i Norge er opstillet 21.000 legale spilleautomater med en omsætning på

8,4 mia. nkr. Tipsselskabet omsætter 7,0 mia. nkr.





Super-server


(SAN FRANCISCO) Intel Corp. satser på

at erobre server-markedet med den nye Xeon-processor, der vil skabe servere, som vil tiltrække web-udbydere på internettet

og store databaser. Xeon-processoren er teknologisk beslægtet med Pentium 4, der kom på markedet for godt et år

siden og blev ivrigt modtaget af computerproducenter som Hewlett-Pakard, Compaq, Dell og Siemens.





Boeing 747 i


ny

udgave


(SEATTLE) Boeing Co. tilbyder en ny udgave af Boeing 747 jetlineren, der får en længere aktionsradius og bliver

støjsvag. Den har fået typebetegnelsen 747-400XQLR og kan ventes på markedet i 2004.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen