Berlingske Business

Den nye dreng i klassen

Den nye dreng i klassen - 1
AstraZeneca har indgået en alliance med Bristol-Myers Squibb og er dermed en af Novo Nordisks betydelige konkurrenter. AstraZenecas topchef i Norden og Baltikun, Martin Olovsson, er udset til at tage kampen op med den danske diabetes-gigant. Foto:

Svensk-britiske AstraZeneca er blandt de nye spillere på diabetesmarkedet. Martin Olovsson er som AstraZenecas chef i Norden og Baltikum udset til at kæmpe mod Novo Nordisk på den danske diabetesgigants hjemmebane.

I løbet af få måneder vil den svensk-britiske medicinalkoncern AstraZeneca for alvor begynde at banke på hos de danske læger for at sælge diabetesmedicin. Sammen med partneren, amerikanske Bristol-Myers Squibb (BMS) vil selskabet kunne tilbyde patienter med type 2-diabetes tre nye behandlinger.

AstraZenecas administrerende direktør i Norden og Baltikum, den 45-årige svensker Martin Olovsson, er helt på det rene med, at det danske diabetesmarked byder på en særlig udfordring, fordi det er hjemme-banen for verdens største producent af diabetesmedicin, Novo Nordisk.

Novo Nordisk sidder således på en forholdsvis høj markedsandel, både når det handler om salg af insulin og af selskabets diabetes 2-medicin, Victoza.

Men som den venlige og høflige skåning, Martin Olovsson er, har han kun pæne ord til overs for den danske diabetesgigant, hvis tilstedeværelse ifølge Olovsson betyder, at der er en høj grad af viden om diabetes og behandlingen af sygdomme i Danmark.

»Novo Nordisk er et meget respektabelt og succesrigt selskab med lang tids erfaring inden for diabetes. Det er meget ansporende for os, at der findes et selskab med så vigtig en position. Samtidig er det danske marked hjulpet frem af en meget stærk patientorganisation og en aktiv lægestand,« siger Martin Olovsson, der blev udnævnt til chef for Norden og Baltikum i 2010 efter at have gjort karriere i Astra og senere AstraZeneca siden 1992.

Novo Nordisks stærke position

Når AstraZeneca i de kommende måneder skal forsøge at positionere sig på diabetesmarkedet, handler det ifølge Martin Olavsson om på den ene side at acceptere, at der findes et selskab som Novo Nordisk, som har en ekstra stærk position på hjemmemarkedet, og på den anden side at tro på, at AstraZenecas og BMS’ nye produkter har noget særligt at tilbyde.

AstraZeneca og BMS har samarbejdet om udvikling af diabetesmidler i flere år og fik i 2009 diabetes 2-medicinen Onglyza, der tilhører klassen af såkaldte DPP4-hæmmere, godkendt.

Fra 1. april overtager de to selskaber formelt salget af de to injicerbare diabetes 2-midler Byetta og Bydureon i Danmark og resten af Europa fra amerikanske Eli Lilly. Byetta og Bydureon tilhører samme klasse af diabetesmedicin som Novo Nordisks Victoza.

Sidst, men ikke mindst er AstraZeneca og BMS klar til at lancere en helt ny form for diabetesbehandling, Forxiga, som blev godkendt i EU i efteråret. Det specielle ved Forxiga er, af medicinen sørger for, at overskydende sukkerstoffer udskilles via urinen. Det sænker blodsukkeret og har samtidig en gavnlig effekt på vægten og på blodtrykket.

Fordel at undgå indsprøjtning

»Vi bliver de første på markedet, der kan præsentere i alt fem produkter inden for de tre mest innovative måder at behandle type 2-diabetes for lægerne. Vores strategi er at give lægerne så mange effektive behandlingsmetoder som muligt, så de kan skræddersy behandlingen. Den mulighed har ingen andre selskaber i øjeblikket,« siger Martin Olovsson, der ikke lægger skjul på, at han håber, at læger og patienter vil vælge Forxiga i stedet for Novo Nordisks Victoza, som i dag sidder på mere end ti procent af det danske diabetesmarked.

»Forxiga har de samme fordele som Victoza og Byetta, men skal ikke gives som indsprøjtning. Det giver bedre livskvalitet,« siger Martin Olovsson, der dog erkender, at der endnu ikke er lavet sammenlignende studier af virkning og bivirkninger ved Forxiga og for eksempel Victoza.

Forxiga er foreløbig kun godkendt i Europa. I USA er et ekspertpanel under godkendelsesmyndigheden FDA bekymret for, om midlet kan give cancer.

I begyndelsen af måneden anbefalede det samme ekspertpanel dog en godkendelse af en tilsvarende medicin fra amerikanske Johnson & Johnson. Om det, er godt eller skidt nyt for Forxiga, er endnu uklart. I løbet af i år ventes Eli Lilly og tyske Boehringer Ingelheimer også at indgive registreringsansøgning på et tilsvarende lægemiddel.

Analytikere har ved flere lejligheder vurderet, at Forxiga kan have blockbusterpotentiale (topsalg på mere end én milliard dollar om året, red.), men det kræver, at AstraZeneca og BMS får midlet godkendt i USA.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen