Berlingske Business

Den lave oliepris kan knække virksomheder

FILE RUSSIA ECONOMY OIL
Den lave oliepris gør det billigere at tanke bilen op, men udviklingen kan koste livet for virksomheder i oliebranchen. Foto:

Den laveste oliepris i mere end et årti udgør nu en konkret trussel mod danske olievirksomheders overlevelsesevne.

Den lave oliepris gør det billigere at tanke bilen op, men udviklingen kan koste livet for virksomheder i oliebranchen, skriver Finans.

»Det kommer til at betyde stoleleg i olie- og gasbranchen, så nogen ikke skal være her mere,« forudser Johannes Kromann Bie, fungerende adm. direktør i brancheforeningen Offshoreenergy.dk, der har både olie- og vindvirksomheder som medlemmer.

SAUDI-OIL-COMPANY-ARAMCO-FILES

I Esbjerg er 500-700 job allerede forsvundet efter fyringer hos bl.a. Semco Maritime, Maersk Oil og Rambøll Oil & Gas, vurderer byens borgmester, Johnny Søtrup (V). Falck Safety Services er en anden virksomhed, der har måttet skære 250 stillinger i sin stab.

USA-STOCKS/

Martin Næsby, direktør i Oil Gas Denmark, der er organisation for de rendyrkede olie- og gasselskaber i Danmark, tøver da heller ikke med at kalde industrien »udfordret«.

»I Danmark har vi faldende produktion i Nordsøen og høje omkostninger, og det gør det sværere at holde produktionen lønsom. Det var tilfældet før olieprisfaldet, og det er endnu sværere nu, da prisen er faldet til 31 dollars pr. tønde. Det er en alvorlig situation,« siger han til Finans og fremhæver, at olieprisfaldet tvinger alle til at tage hårdt fat.

14BUSIRAQ-UNREST-OIL-ENERGY.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen