Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Den korte lunte rammer hårdt og brutalt

aaaa
Foto:

LEDER: Der er både lykkebringende og hjerteskærende læsning i Berlingske Business' Imageanalyse. En ting er klar: Lunten bliver kortere og kortere, når virksomheders omdømme bedømmes, skriver Berlingskes Erhvervsredaktør Peter Suppli Benson.

Man skal ikke have bevæget sig meget rundt i erhvervslivet for at vide, at bevidstheden om virksomhedernes image ­ – altså hvordan firmaet opfattes af omgivelserne – er af afgørende betydning for direktører og bestyrelsesformænd.

Et godt navn og et godt image kan simpelthen ikke gøres op i penge.

Goodwill hos nuværende og potentielle kunder er ganske enkelt altafgørende for virksomhedernes succes nu og i fremtiden.

nyknor

Derfor står netop dét øverst agendaen, når ledelserne mødes. Uanset om man hedder A.P. Møller – Mærsk og hører til den danske superliga af firmaer, eller om man er det lille snedkerfirma i yderste klit­række.

Derfor er Berlingske Business’ Imageanalyse på en og samme tid lykkebringende og hjerteskærende læsning, for konklusionerne i undersøgelsen står jo tindrende klare. Og hvad enten man åbner champagne eller gravøl, så gemmer der sig afgørende læring for virksomhedslederne, når de ser årets placering.

Lunten er kortere

For mig er der én læring, som står aldeles klart efter at have gennemtrawlet årets liste.

Lunten er kort! Ja, faktisk bliver lunten kortere og kortere, når omgivelserne skal vurdere danske virksomheders omdømme.

Var man ikke klar over det før, så bliver det i hvert fald understreget af en tur gennem listen over årets vindere og tabere i Berlingske Business’ Imageanalyse.

10BBMNykredit-kundemoede-i-.jpg

Tag f.eks. Nordea. Det er bare et par år siden, at Nordea var den uovervindelige og uovertrufne finanskoncern i Danmark og Norden – også på imagelisterne.

Den nordiske storbank var kommet rimeligt uskadt gennem finanskrisen, og der var styr på forretningen i modsætning til konkurrenter som f.eks. Danske Bank. I dag er billedet et helt andet. Nordea er styrtdykket på listen og ligger helt i bund på flere parametre.

Det er måske ubamhjertigt. Men det er virkeligheden, som Nordeas nye topledelse med topchef Casper von Koskull i spidsen må forholde sig til.

1 - Nordea

Det går simpelthen hurtigere med at danne sig et nyt indtryk af en virksomhed. Sager – om det så handler om mulig hjælp til skattefiflerier eller diskussioner om stigende bidragssatser – rammer øjeblikkeligt omgivelsernes opfattelse af virksomhederne.

Det er nok bl.a. et resultat af den stadig mere intense mediedækning af de store virksomheder.

Shitstorms

Men det er formentlig først og fremmest et resultat af de sociale mediers fremmarch, hvor shitstorme efterhånden er en daglig begivenhed, og hvor enkeltkunders historier lynhurtigt kan sprede sig og gøre det grimme ved en virksomheds image.

Det er noget, som stadig flere virksomheder rammes af, og som de må forholde sig til. Hvad enten det sker ved tavshed (som ikke kan anbefales) eller ved at tage dialogen direkte på de sociale medier.

aaa

Det er altså imagevirkeligheden, men heldigvis står en ting fast:

Det kan godt være, din virksomhed er i top eller bund af årets imageliste, men det hårde arbejde med at sikre sig omgivelsernes respekt og lyst til at samarbejde med eller handle med din virksomhed hører aldrig op.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen