Berlingske Business

Den baltiske business-forbindelse

14BUSbutkus.jpg

24-årige Karolis Butkus har sammen med en partner etableret en mindre etiket- og emballagevirksomhed. Kunderne er danske, og produktionen finder sted i Litauen.

Litauen er mere end et af de yngre EU-lande på den anden side af Østersøen. Den lille nation er også et fristende marked for danske varer, et potentielt produktionsland og en mulig sø at fiske medarbejdere i.

Danske virksomheder er gradvist ved at få øjnene op for mulighederne i det baltiske land, der år for år vokser sig stærkere økonomisk. Det helt store løft i forretningsforbindelser er endnu ikke sket, men det kan nye generationer af business-orienterede mennesker muligvis ændre på.

En af dem, der har valgt at bruge det baltiske land i forbindelse med sine forretninger, er Karolis Butkus. Han er 24 år, studerer på CBS og er ved at positionere sig som agent for en etiket- og emballagevirksomhed, der hører hjemme i netop Litauen. Og det er af gode grunde.

»De lavere lønninger i Litauen udgør i sig selv en omkostningsbesparelse. Men det har vist sig, at vores kunder i lige så høj grad går op i kvalitet, leveringssikkerhed og -hastighed. Prisen er ikke så vigtig, som jeg indledende troede, selv om den selvfølgelig betyder noget i sidste ende,« siger han.

LITHUANIA-RUSSIA-SOCIETY

Karolis Butkus er født i Litauen, men flyttede med sine forældre til Danmark for ti år siden. Han studerer på CBS og deltager for tiden i et acceleratorprogram på Copenhagen School of Entrepreneurship. Han etablerede sidste år virksomheden L-Print sammen med sin partner, Paulius Buksnys. Partneren havde familierelationer til et etikettrykkeri i Litauen, der gerne vil ekspandere med skandinaviske kunder.

Den 24-årige studerende har kun arbejdet med virksomheden på fuld tid siden februar, men alligevel er det lykkedes makkerparret at nå en foreløbig omsætning på 400.000 kroner. På trods af at udgangspunktet er produktion i Baltikum, er den information ikke noget, han bruger som salgsargument.

Det skyldes på den ene side, at det ikke er så vigtigt, hvis produktet kvalitetsmæssigt er identisk med noget produceret i Danmark. På den anden side frygter Karolis Butkus, at kunder forbinder Litauen med negativ omtale – kriminelle østbander og lignende.

»Det er heldigvis ikke noget, jeg rigtigt har oplevet i praksis, men jeg er opmærksom på, at folk kan forbinde Litauen med både godt og skidt. Langt de fleste giver udtryk for, at det er ligegyldigt, at produktet bliver produceret i Litauen,« siger han og tilføjer:

»Men jeg har oplevet, at en ordre ikke blev til noget på grund af transportafstanden, men den kunde ville nok også have sagt, at Lyngby var for langt væk. Jeg har også oplevet en anden ordre, der trak ud, og hvor jeg endte med at få fornemmelsen af, at de gik efter en dansk producent.«

produktion

Karolis Butkus er dog overbevist om, at samarbejdet mellem virksomheder i Baltikum og Danmark vil vokse. Han tror, vi først nu er begyndt at se effekterne af et Baltikum, der bliver mere og mere integreret i dét europæiske samarbejde, som det blev en del af for lidt over et årti siden. Han beskriver ungdommen i Litauen som langt mere europæisk orienteret end generationen før, og det tror han, kommer til at få stor betydning.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen