Berlingske Business

De store tøjbutikker har lille kreditværdighed

pix-CopenhagenFashionWeek2008
De danske modevirksomheder stod op til en dyster virkelighed mandag efter modeugen. 60 procent flere virksomheder er kommet i farezonen for konkurs i forhold til før finanskrisen. Foto:

40 procent af detailvirksomhederne i modebranchen har dårlig eller slet ingen kreditværdighed - leverandører og producenter risikerer nu tab på deres nye ordrer.

Weekendens fashionable skær falmer så småt for de virksomheder, der i den københavnske modeuge tryllede med chiffon, pelse og perler. Men de dystre tal kan ikke trylles væk. 40 procent af modevirksomhederne balancerer på kanten af konkurs, viser en analyse lavet af kreditvurderingsvirksomheden Soliditet A/S.

Antallet af virksomheder, som kæmper med kreditværdigheden, er nu på højde med katastrofeåret tilbage i 2010. Tallene fra Soliditet A/S bakkes op af en analyse fra Deloitte, der viser at halvdelen af alle tøjbutikker i Danmark kører med underskud, og hver tredje er i fare for konkurs.

Mere end 500 detailvirksomheder i modebranchen har været tvunget til at smide pelsen i ringen siden 2008. Antallet af konkurser er altså mere end fordoblet i forhold til før finanskrisen, og der lukker flere tøjbutikker, end der åbner nye. Producenter og leverandører risikerer derfor tab på deres nye ordrer.

Det kan mærkes hos blandt andet kreditforsikringsvirksomheden Atradius, som årligt forsikrer ordrer for mellem 12 og 14 milliarder kroner for producenter og grossister inden for modebranchen.

"Tallene er først og fremmest et vidnesbyrd om, at privatforbruget i Danmark har taget et ordentligt dyk, og at de fleste danskere stadig er meget tilbageholdende med at bruge penge. Derfor har vi også oplevet en stigende efterspørgsel på kreditforsikringer," siger adm. direktør i Atradius, Jørgen Lavesen.

Kun knap 27 procent af alle aktie- og anpartsselskaber i den danske modebranche har fået kreditværdigheden AAA eller AA, som giver en helt uproblematisk drift på både kort og langt sigt.

"I dag er branchen behæftet med så stor usikkerhed, at leverandørerne meget nemt risikerer at brænde fingrene – og især hvis de ikke har sørget for at forsikre ordrerne til deres detailhandelskunder", siger Jørgen Lavesen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen