Berlingske Business

De rigeste bliver rigere

Til BT de ti største bolighandler
ARKIVFOTO. Foto:

En kortlægning fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at det er arbejderklassen, der betaler prisen for krisen, mens de rige har lønfremgang.

Overklassen løber økonomisk fra resten af befolkningen, skriver Politiken.

En kortlægning fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) viser, at de rigeste familier, der udgør tre procent af befolkningen, siden 1980erne næsten har tredoblet deres indkomst, når skatten er betalt.

Til gengæld er der stilstand at spore hos den brede arbejderklasse og middelklassen, der udgør to tredjedele af befolkningen.

»Der er tale om et opgør med forestillingen om, at vi alle sammen tilhører en stor middelklasse. Overklassen stikker i stigende grad af fra resten af danskerne,« siger chefanalytiker i AE Jonas Schytz Juul.

pix-direktørløn

Analysen viser, at overklassefamilierne tilbage i 1985 havde godt 250.000 efter skat i såkaldt disponibel indkomst. Det beløb var steget med mere end 177,2 procent i 2013, så den disponible indkomst var tæt på 700.000 kroner i 2015-priser.

Til sammenligning havde arbejdsklassen en fremgang på 47,9 procent i samme periode.

Ifølge kortlægningen har alle klasser oplevet en fremgang i de disponible årsindkomster – altså det beløb, som de kan købe ind for – siden 1985, men i kølvandet på finanskrisen er fremgangen for de almindelige lønmodtagere og store dele af middelklassen gået i stå.

Ifølge Jonas Schytz Juul har arbejderklassen haft en real nedgang i indkomst i løbet af krisen og betaler dermed prisen for krisen.

Et Versailles-hus eller en papkasse - 3

Underdirektør i arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv Geert Laier Christensen mener dog ikke, at der er noget problem i, at overklassen spurter fra alle andre økonomisk.

Han synes, at ideer om yderligere beskatning af overklassen ville være meget giftig, da det ville dræbe initiativlysten i et af de mest lige samfund i verden, skriver Politiken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen