Berlingske Business

De danske forbrugere er i bedste julehumør i ni år

juleshopping

Danskerne har overordentligt positive forventninger til den økonomiske situation om et år, og vi tror på at arbejdsløsheden fortsat vil falde.

Den danske forbrugertillid var bedre end ventet i december. Overordnet steg forbrugertilliden til 6,1 fra 5,6 måneden før.

Det fremgår af tal fra Danmarks Statistik. Ifølge et estimat indsamlet af Ritzau Finans havde økonomerne i snit ventet en indeksværdi på 4,5.

- Forbrugerne vurderer fortsat, at familiens økonomiske situation i dag er bedre end for et år siden, skriver Danmarks Statistik.

Ifølge chefanalytiker Tore Stramer fra Nykredit er dagens tal for forbrugertilliden positivt og det højest registrerede siden 2006.

- Vi kan dermed også konstatere, at det økonomiske julehumør er på sit højeste niveau i ni år. Det er selvsagt positivt - ikke mindst med tanke på, at det særligt er forbrugernes forventningerne til den økonomiske situation om et år, der er steget. Dertil kommer, at der fortsat er tro på faldende arbejdsløshed, vurderer Tore Stramer i en kommentar til dagens tal.

tankstation

Han peger på, at forbrugertilliden stiger på baggrund af en positiv økonomisk nyhedsstrøm fra USA og Europa, ligesom at historierne om en vækstnedgang i Kina er trådt i baggrunden.

Indikatorerne for familiens situation og Danmarks økonomiske situation i dag er henholdsvis 9,6 og 11,1, hvor gennemsnittet for disse indikatorer i det seneste halve år er henholdsvis 5,6 og 12,7. Forventningerne til fremtiden ligger på 6,5.

Ifølge cheføkonom Helge J. Pedersen fra Nordea er det fremadrettet positivt, at danskerne ser optimistisk på både Danmarks og den privatøkonomiske situation.

Boligejerne er blandt vinderne i finanslov boliglån

- Dermed er der begrundet håb om, at privatforbruget fortsat kan påtage sig rollen som vækstlokomotiv for dansk økonomi i en periode, hvor eksporten har svære vilkår som følge af afmatningen i emerging markets økonomierne, skriver han i en kommentar til dagens tal.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen